BRUSSEL - Bij Brussels Airlines heerst een explosieve sfeer. Het personeel eist verdere vermindering van de werkdruk en dreigt met nieuwe stakingen. Maandag zit de directie aan tafel met de bonden om een oplossing te zoeken. In de tussentijd kampt de carrier met een zware schuldenlast.
Het Belgische dagblad De Tijd noemt het aanstaande overleg “een ultieme poging om de drukke zomervluchten van de financieel zwaar gehavende luchtvaartmaatschappij te redden.”
De CEO van Brussels Airlines, Peter Gerber, zit maandag hoogstpersoonlijk aan tafel om de bonden van zowel de piloten als het cabinepersoneel te ontvangen. “Mislukken de gesprekken, dan dreigen snel nieuwe stakingsacties”, schrijft de krant. “De zenuwen staan strak gespannen, omdat de werkonderbreking dreigt in de drukste periode van het jaar.”
Soelaas
Wat is de inzet? De vakbonden willen de belofte dat de airline nog deze zomer de werkdruk van het personeel verder zal verlichten. Brussels Airlines heeft om die reden al 148 vluchten geschrapt en nieuw personeel aangetrokken, maar volgens de bonden biedt dit niet voldoende soelaas. Als de directie geen toezeggingen doet, volgen er nieuwe acties, zeggen ze.
Voor Brussels Airlines komt de sociale onrust bovenop de slechte financiële situatie. De maatschappij kan corona niet de schuld geven, want ver voordat het virus in zicht kwam, waren de cijfers ook al slecht. Sinds 2010 heeft Brussels Airlines acht jaar verlies gedraaid. Het eigen vermogen is geslonken naar een negatief getal van 390 miljoen euro, terwijl de schuld is opgelopen tot 732 miljoen euro.
Brussels Airlines kreeg, zoals vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen, tijdens de pandemie staatssteun, in de vorm van leningen, ter waarde van 290 miljoen euro. Moederbedrijf Lufthansa fourneerde nog eens 170 miljoen.
Voor terugbetaling van de staatsleningen heeft Brussels overigens ruim de tijd gekregen; pas in 2026 hoeft hiermee een begin te worden gemaakt.
Verzuurd klimaat
Peter Gerber heeft zich nu ten doel gesteld in 2023 weer winst te maken, maar de arbeidsonrust is een groot probleem voor hem, want in alle gevallen zullen de kosten voor Brussels Airlines oplopen.
Tegemoetkoming aan de eisen betekent dat de directie minder productiviteit krijgt van het bestaande personeel voor hetzelfde loon en dus op zoek moet naar meer werknemers, die ook weer loon moeten ontvangen. Maar het negeren van de bonden leidt vrijwel zeker tot nieuwe stakingen, met alle kosten vandien. De driedaagse werkonderbreking van vorige week leverde een schade van ongeveer 8 miljoen euro op.
De Tijd is sceptisch over de toekomst en schrijft zaterdag: “Een aanhoudend verzuurd sociaal klimaat, snoeiharde saneringen, honderden miljoenen euro’s verlies, een torenhoge schuld en een tandenknarsende eigenaar. Kan Brussels Airlines gezond worden?”