SCHIPHOL - KLM heeft ondanks de grote problemen op Schiphol in het derde kwartaal een operationele winst geboekt van 443 miljoen euro op een omzet van 3,2 miljard euro. De inkomsten lagen terug op het niveau van 2019. Dit heeft het concern vrijdag bekendgemaakt. De schade voor KLM door de problemen op Schiphol deze zomer waren 175 miljoen euro, zegt het bedrijf.
Moederbedrijf Air France-KLM publiceerde vrijdagmorgen de resultaten voor het hele concern, inclusief de cijfers over de nettowinst, KLM komt zoals gebruikelijk met de data over de eigen bedrijfsvoering.
“Deze resultaten zijn tot stand gekomen onder moeilijke operationele omstandigheden”, schrijft het bedrijf in een communiqué. “De zomer liet een sterke vraag naar vliegtickets zien. De inkomsten lagen hierdoor op het niveau van 2019, terwijl we minder vluchten konden uitvoeren.”
Schiphol
KLM verwijst hierbij naar de problemen op Schiphol als gevolg van een tekort aan securitymedewerkers, maar ook door ingrepen bij het bedrijf zelf door te weinig personeel.
KLM becijfert "de directe kosten" van de problemen met de Schipholsecurity, van april tot en met september, op bijna 70 miljoen euro. "Daar komt de inkomstenderving nog eens bovenop." Alles bij elkaar opgeteld was volgens de airline de eigen financiële schade 175 miljoen euro.
Verder kampte KLM met een haperende levering van reserveonderdelen voor vliegtuigen, die daardoor langer in de hangar moesten blijven dan gebruikelijk. De capaciteit bleef door dit alles steken op 80 procent, vergeleken met dezelfde periode in 2019.
“KLM zag zich genoodzaakt ingrijpende maatregelen te treffen om de operatie beheersbaar te houden. Zo is de verkoop van tickets met vertrek vanaf Schiphol beperkt en zijn er vluchten geannuleerd. Deze ingrepen worden de komende tijd gehandhaafd om de voorspelbaarheid van het netwerk te verbeteren”, aldus de airline.
Rintel
“De behoefte aan reizen is onverminderd groot en KLM maakt dit mogelijk”, zegt CEO Marjan Rintel in een verklaring naar aanleiding van de cijfers.
“We hebben een aantal maatregelen genomen om onze klanten meer zekerheid te geven en de werkdruk te verminderen. De effecten daarvan zijn de komende tijd zichtbaar. Deze maatregelen kosten KLM tegelijkertijd veel geld en beperken het aantal vluchten dat we kunnen uitvoeren. We hopen hier snel verbetering in te zien en werken daar hard aan", aldus de topvrouw.