SCHIPHOL - Schiphol zegt dat de herfstvakantie soepel is verlopen. Tussen 14 en 30 oktober reisden ruim 2,6 miljoen reizigers van, naar of via Schiphol. De gemiddelde wachttijd bij de beveiligingscontrole was in deze periode 14 minuten. Op bijna alle dagen bleef de wachttijd onder de 60 minuten, op één piekmoment was dat maximaal 90 minuten.
Het aantal reizigers is met 600.000 gestegen ten opzichte van 2021. In 2019 reisden ruim 3 miljoen passagiers in de herfstvakantie via Schiphol. De populairste bestemmingen tijdens de herfstvakantie waren Londen, Istanbul en Barcelona. Drie bestemmingen die het hele jaar door veel gevlogen worden.
Schiphol geeft aan dat de resultaten van de herfstvakantie bescheiden stappen zijn op weg naar verdere verbetering. De eerste prioriteit van Schiphol is de passagiers een voorspelbare en betrouwbare reiservaring te bieden. Daarna wil de luchthaven het maximum aantal reizigers verhogen.
Er zijn de afgelopen tijd verbeterstappen gezet voor een soepele doorloop bij de securitycontrole, aldus Schiphol. Naast het beperken van het aantal vertrekkende reizigers, heeft Schiphol meer maatregelen genomen om de wachtrijen als gevolg van personeelstekorten aan te pakken. Zo wordt er kantoorpersoneel van Schiphol en van verschillende partners ingezet om reizigers te helpen en vragen te beantwoorden. Bij de beveiligingscontrole worden security coaches ingezet om daar reizigers te assisteren bij de controle van handbagage.
100 miljoen euro
Om de huidige problemen op Schiphol het hoofd te bieden investeert de luchthaven 100 miljoen euro in maatregelen voor het oplossen van het personeelstekort bij onder andere beveiligingsbedrijven.
In nauwe samenwerking met vakbonden en beveiligingsbedrijven is recent een sociaal pakket overeengekomen dat de arbeidsvoorwaarden voor beveiligers op Schiphol structureel en significant verbetert. Met ingang vanaf november stijgen de uurlonen van beveiligers werkzaam op Schiphol met 2,50 euro extra per uur, bovenop de arbeidsmarkttoeslag. Naast het loon worden ook de roosters en de rustruimten verbeterd.
Ondertussen werkt Schiphol samen met de beveiligingsbedrijven aan structurele oplossingen voor het tekort aan personeel. Op korte termijn worden gezamenlijke wervingscampagnes gestart, waarin de vijf beveiligingsbedrijven die werkzaam zijn op Schiphol nauw samenwerken om extra beveiligers te werven.