BRUSSEL – Belangenorganisaties in de luchtvaart hebben met instemming gereageerd op het besluit van de Europese Unie om het ‘slimme’ Entry Exit Systeem (EES) met biometrische grenscontroles van niet-Europeanen uit te stellen. Brussel maakte donderdag bekend af te zien van invoering in mei, omdat EES nog niet gereed is.
EES zou aanvankelijk eind vorig jaar worden uitgevoerd, maar ook toen bleek het niet af. Het systeem is bedoeld om de identiteit te controleren van reizigers met een niet EU-paspoort die de Schengen-landen van de Europese Unie binnen komen. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van biometrische technieken, zoals gezichtsherkenning. Ook persoonsgegevens, reisdata en informatie over visa worden vastgelegd.
Het systeem wordt ingevoerd voor alle Schengenlanden, maar Cyprus en Ierland doen niet mee. IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland doen als niet-EU landen weer wel mee aan EES.
Zorgen over invoering
IATA, Airlines for Europe, de organisatie van Europese regionale airlines ERA en die van luchthavens ACI Europe noemen EES een ‘game changer’ voor de manier waarop grenscontroles zullen worden uitgevoerd. Toch zijn zij tevreden dat Brussel nu tot uitstel heeft besloten, want er zijn volgens de organisaties nog wel wat problemen op te lossen.
Zo zijn er zorgen of er voor de invoering van EES wel voldoende mensen en middelen zijn uitgetrokken, in het bijzonder op luchthavens. Het gaat dan onder meer om voldoende opgeleid douanepersoneel. Ook moet de introductie van het systeem nog beter met luchtvaartmaatschappijen worden afgestemd, maar ook met internationale partners zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het moet zeker zijn dat informatiesystemen van verschillende landen goed met elkaar kunnen communiceren.
De vier organisaties vragen ook een duidelijke informatiecampagne voor reizigers uit andere landen, zodat zij weten aan welke voorwaarden van het nieuwe controlesysteem zij moeten voldoen.
(Een uitgebreid verhaal over het Entry Exit System is te vinden in het januari-nummer van Luchtvaartnieuws Magazine)