UTRECHT - De NS is van plan om de Intercity Direct vanaf december weer tussen Schiphol en Breda te laten rijden, zo blijkt uit de deze week ingediende adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling. Het bedrijf benadrukt wel dat dit een voornemen is en nog niet definitief. De NS wil eerst afwachten hoe het personeelstekort en de reizigersvraag zich ontwikkelen, en neemt daarom pas in de zomer een definitief besluit over de terugkeer van deze verbinding.
Door het enorme tekort aan conducteurs en machinisten heeft de NS vorig jaar flink in de dienstregeling moeten snijden. Daardoor verviel in december 2022 ook de IC Direct van Breda naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Reizigers moeten sindsdien overstappen in Rotterdam, met extra reistijd tot gevolg, of de IC Brussel nemen. Dat is de enige nog resterende verbinding tussen Breda en Schiphol, maar die rijdt maar één keer per uur en kan met name in de vakantieperiodes erg druk zijn.
Het schrappen van de IC Direct naar Breda was voor luchtvaartpersoneel dat in Breda woont een grote domper. Bij de redactie zijn verschillende gevallen bekend van medewerkers die juist in deze Brabantse stad waren gaan wonen vanwege de goede verbinding met Schiphol.
Na veel vertraging, start de NS vanaf het tweede kwartaal met de vervanging van de huidige Intercity Direct-treinen (bestaande uit twee locomotieven met daartussenin rijtuigen) door de nieuwe ICNG-treinen. Die hebben een hogere topsnelheid van 200 kilometer per uur, waardoor op termijn de reistijd tussen Schiphol, Rotterdam en Breda nog korter wordt. De dienstregeling kan pas versneld worden als het oude, langzamere materieel is uitgestroomd.
Snellere trein naar Berlijn
In de adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling heeft de NS ook laten weten dat de plannen voor de versnelling van de IC Berlijn op schema liggen. Mede door het afschaffen van de locomotiefwissel in Bad Bentheim en het schrappen van de stop in Almelo moet de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn vanaf eind dit jaar een half uur korter worden en onder de zes uur duiken. Het is een van de maatregelen waardoor de trein een aantrekkelijker alternatief voor het vliegtuig moet worden.
Voormalig NS-topvrouw en tegenwoordig KLM-baas Marjan Rintel erkende eerder al dat zij zelf ook liever het vliegtuig naar Berlijn neemt omdat de trein naar de Duitse hoofdstad zo langzaam is.