FRANKFURT - Lufthansa blijft minimaal tot 2027 met de Airbus A380 vliegen, en mogelijk nog langer. Dat zegt bestuurslid Detlef Kayser, verantwoordelijk voor de vlootplanning, tegen Aerotelegraph. Daarmee bevestigt hij dat de A380’s langer blijven dan eerder gepland.
Toen Lufthansa vorig jaar aankondigde vanaf medio 2023 weer met de dubbeldekkers te gaan vliegen, nadat ze tijdens de coronacrisis jarenlang werkloos aan de grond stonden, werd dat nog gepresenteerd als overbruggingsmaatregel tot de komst van de nieuwe Boeing 777-9’s vanaf 2025.
Daarna kwamen er steeds meer signalen dat ze weleens langer zouden kunnen blijven. Zo meldde Aero.de in december al dat de directie overwoog om de A380’s langer te houden en ze van een nieuw interieur te voorzien. Over dat laatste zegt Kayser niks, maar hij bevestigt dus wel de langere inzet.
Herintroductie
Deze zomer (vanaf juni) komen de eerste A380’s terug in dienst voor vluchten van München naar Boston en New York. In het najaar volgen andere bestemmingen, zoals Los Angeles en Bangkok.
Van zes van de acht A380’s die Lufthansa nog heeft is inmiddels zeker dat ze terugkomen. Over de laatste twee twijfelen de Duitsers nog: die exemplaren hebben meer onderhoud nodig om ze weer luchtwaardig te maken en dat kost natuurlijk ook meer geld.
Lufthansa weet dus nog niet of de A380’s ook na 2027 blijven. Tegen die tijd moeten andere viermotorige toestellen, zoals de Airbus A340’s en Boeing 747-400’s, wel weg zijn. Een uitzondering vormen de vrij jonge 747-8’s, die nog zeker tot het volgende decennium blijven.
De Duitsers en British Airways zijn de enige twee Europese maatschappijen die nog met de A380 vliegen. Air France heeft er afscheid van genomen, net als HiFly.