DEN HAAG - Zoals het er nu naar uitziet, kunnen er vanaf juni 2024 bijna een jaar lang geen rechtstreekse Eurostar-treinen rijden van Amsterdam naar Londen. De huidige Eurostar-terminal moet afgebroken worden vanwege de grote verbouwing van station Amsterdam Centraal, maar de nieuwe voorziening voor de veiligheids- en paspoortcontrole, in de Amstelpassage, is gedurende die periode nog niet klaar. Dat laat staatssecretaris Vivianne Heijnen aan de Tweede Kamer weten.
Zonder veiligheids- en paspoortcontrole kunnen reizigers niet rechtstreeks naar Londen reizen. Wat dat precies betekent voor de dienstregeling is nog niet bekend: dat wordt nog onderzocht. Mogelijk moeten daardoor alle reizigers in Brussel de trein uit voor de controles, zoals helemaal in de beginperiode van de Eurostar in Nederland het geval was. Een alternatief is reizigers alleen in Rotterdam te laten opstappen, maar daar is de capaciteit van de Eurostar-terminal zo beperkt dat de trein voor meer dan driekwart leeg zou moeten vertrekken. Eurostar laat in een reactie aan Treinreiziger.nl weten dat dit verlieslijdend zou zijn en daarom geen optie is. De vervoerder is woedend over de gang van zaken.
Ook staatssecretaris Heijnen baalt en zegt het “heel erg teleurstellend” te vinden. Volgens haar is er nog een kans dat de periode zonder rechtstreekse Eurostar verkort kan worden van elf naar zeven maanden, maar dat is allerminst zeker. Indien dat niet lukt zijn er dus van juni 2024 tot en met mei 2025 geen rechtstreekse treinen van Amsterdam naar Londen mogelijk en zullen veel reizigers eerder geneigd zijn om het vliegtuig of de ferry naar Engeland te pakken.
"Ik ben mij ervan bewust dat deze uitkomst negatieve gevolgen heeft voor de reizigers en de ambitie om korte afstandsvluchten te vervangen door de trein", meldt de staatssecretaris. Maar ook uit een externe review zou zijn gebleken dat er geen oplossing mogelijk is.
Verbouwing Amsterdam Centraal
Station Amsterdam Centraal wordt grootschalig verbouwd om meer treinen en reizigers te kunnen verwerken. Zo worden de perrons verbreed en wordt de capaciteit van de (rol)trappen vergroot. Anders dreigt het door reizigersgroei zo druk te worden op de perrons dat de veiligheid in gevaar komt. Om de perrons te kunnen verbreden wordt het aantal sporen verminderd, maar door een betere indeling, vrije kruisingen en een andere dienstregeling zouden er toch meer treinen moeten kunnen rijden.
De verbouwing is in 2025 nog lang niet klaar, maar door de realisatie van een tijdelijke Eurostar-terminal in de Amstelpassage kunnen er vanaf mei dat jaar weer rechtstreekse Eurostars naar Londen gaan rijden. In het meest positieve geval kan dat vervroegd worden naar de jaarwisseling 24/25, aldus Heijnen.