UTRECHT - De NS gaat vanaf december 2024 het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en Brussel verdubbelen, en bovendien een veel snellere verbinding aanbieden. Daardoor zijn reizigers tot 45 minuten korter onderweg. Wel heeft de NS slecht nieuws voor Brussels Airport, want die luchthaven verliest de rechtstreekse verbinding met Schiphol en Amsterdam.
De plannen hiervoor zijn niet geheel nieuw, ze lekten begin vorig jaar al uit, maar nu heeft de NS ze officieel bevestigd. Ze zijn ook onderdeel van de afspraken in de nieuwe hoofdrailnet-concessie die eind volgend jaar ingaat.
Er rijden straks twee Intercity-treinen per uur naar Brussel. De één, de nieuwe snelle verbinding, vertrekt vanuit Amsterdam Zuid en gaat dan met stops op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen Centraal naar Brussel-Zuid. Doordat er onderweg slechts drie keer gestopt wordt, en er de nieuwe ICNG-B-treinen ingezet worden met een hogere topsnelheid, daalt de reistijd met driekwartier.
Daarnaast blijft er elk uur een langzamere Intercity-trein rijden naar Brussel, die grotendeels hetzelfde traject volgt als de huidige IC Brussel, maar die het beginpunt krijgt in Rotterdam en dus niet meer op Schiphol en in Amsterdam komt. Die stopt ook in Breda, Noorderkempen, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussels Airport, Brussel-Noord en Brussel-Centraal.
Wie vanuit Amsterdam of Schiphol naar Brussels Airport wil, moet straks dus in Rotterdam of in België overstappen.
Lees verder onder de afbeelding.
Steeds populairder
De treinverbinding naar Brussel wint rap aan populariteit, en kan daardoor met name in de zomer en in de weekenden erg druk zijn. Door de verdubbeling van het aantal treinen kan de NS meer capaciteit bieden en verdere groei mogelijk maken.
De reistijd van de nieuwe, snelle NS Intercity naar Brussel is straks nauwelijks langer dan die van de Thalys (binnenkort verdwijnt die naam en wordt het Eurostar). Het scheelt slechts enkele minuten tussen Amsterdam en Brussel. Wel hebben de treinen een ander vertrekpunt in Amsterdam, want de Thalys blijft voorlopig vanuit Amsterdam Centraal vertrekken, terwijl de Intercity vanuit Amsterdam Zuid gaat rijden.
Vanaf Schiphol tot en met Brussel Zuid rijden de Thalys en de snelle Intercity op exact hetzelfde traject en stoppen ze op dezelfde stations. Daar bedraagt het reistijdverschil straks ongeveer 10 minuten. De Thalys kan 300 kilometer per uur (maar haalt dat slechts op delen van het traject), terwijl de ICNG-B van de NS 200 kilometer per uur rijdt.