GENEVE - De IATA waarschuwt het demissionaire kabinet dat het de krimp van Schiphol niet moet doordrukken. Het zou volgens de internationale luchtvaartkoepel “onverantwoord” zijn om in een demissionaire status toch zo’n ingrijpende beslissing te nemen. Daarom roept de IATA, samen met de EBAA en ERA, de politiek op om dit dossier controversieel te verklaren en een besluit over te laten aan een nieuw, missionair kabinet na de verkiezingen.
“Deze zaak ligt nog steeds onder de rechter en de voorgestelde procedure stuit op fel verzet van de luchtvaartsector; daarom kan dit op geen enkele manier als “oncontroversieel” worden beschouwd. Dit kabinet is over een paar maanden niet meer verantwoordelijk voor de ernstige gevolgen die kunnen voortvloeien uit het Schipholbesluit, vooral als het gaat om de betrekkingen met de Nederlandse handelspartners en het verlies aan banen en welvaart in eigen land”, aldus de IATA.
De luchtvaartkoepel waarschuwt onder meer voor vergeldingsacties van andere landen die het niet zullen accepteren als hun luchtvaartmaatschappijen slots kwijtraken op Schiphol. Ook zouden de krimpplannen “aanzienlijke schade toebrengen aan de economie en de werkgelegenheid”. Bovendien zou minister Harbers met het doordrukken van de krimp “blijk geven van minachting voor de noodzakelijke democratische en juridische controle die vereist is” voor zo’n ingrijpend besluit.
Rechtszaak
In afwachting van de krimp naar 440.000 vluchten, waarvoor van de EU een uitgebreide balanced approach-procedure gevolgd moet worden om de noodzaak aan te tonen, wil minister Harbers er met de zogeheten experimenteerregeling voor zorgen dat Schiphol al naar 460.000 vluchten moet krimpen. Volgens hem is daarvoor niet zo'n procedure nodig, maar de luchtvaartsector, inclusief IATA, vindt van wel. Er loopt daarover nog een rechtszaak, die binnenkort bij de hoogste rechter komt.
De IATA is ervan overtuigd dat de luchtvaartsector die zaak in cassatie gaat winnen. Het zal echter nog vele maanden duren voor er een uitspraak is, terwijl minister Harbers vanwege de slotverdeling al op korte termijn een besluit moet nemen als hij Schiphol volgend jaar zomer wil laten krimpen. De Tweede Kamer kan een stokje voor dat besluit steken: in de komende twee weken beslist het parlement namelijk welke dossiers controversieel verklaard worden. De IATA hoopt daarop.
Met de oproep om de Schiphol-krimp controversieel te verklaren, steunt de luchtvaartkoepel de Nederlandse luchtvaartorganisaties die daar al eerder toe opriepen, zoals de BARIN en recent nog Air Cargo Netherlands (samen met TLN, EvoFenedex en Fenex). IATA-topman Willie Walsh: "Het is van essentieel belang dat een besluit wordt uitgesteld totdat er een volledig functionerende en verantwoordelijke regering met een nieuw mandaat is geïnstalleerd."
IATA-topman Willie Walsh. Foto: IATA