Volgens interne berekeningen van Transavia gaat de nachtsluiting op Schiphol 'meer dan 200 miljoen euro kosten' voor het bedrijf, meldt de maatschappij tegenover BNR. De luchthaven kwam zelf met het plan, maar Transavia is zeer ontevreden met de koers van Schiphol.
"De insteek zoals Schiphol die gekozen heeft, dat spijt mij ten zeerste", zegt algemeen directeur Marcel de Nooijer van Transavia tegenover BNR. Transavia is grootgebruiker van de nachtslots op Schiphol. Zelf meldt het bedrijf dat het ongeveer een derde van alle vluchtmogelijkheden gebruikt in de nacht.
Ex-interim-topman van Schiphol Ruud Sondag kwam met het plan om tussen 00.00 uur 's nachts en 06.00 uur 's ochtends geen vluchten meer te laten vertrekken op de luchthaven en van middernacht tot 05.00 uur geen vluchten te laten landen. Daardoor moet de overlast voor buurtbewoners worden verminderd. Het is nog onzeker of die nachtsluiting er komt, dat zal op zijn vroegst in 2026 gebeuren.
In de mei-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine leest u een uitgebreid interview met Transavia-topman Marcel de Nooijer. Lees het magazine in de Luchtvaartnieuws Kiosk.