Aanstaande zondag, 15 december, start de nieuwe jaardienstregeling van de NS. Daardoor gaan er volgens het spoorwegbedrijf meer treinen rijden dan in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. Met name van en naar station Schiphol vinden er grote veranderingen plaats.
"In deze eerste dienstregeling van de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet rijden we 1600 treinen per week meer dan we nu doen. Een serieuze verbetering voor onze reizigers", zegt NS-topman Wouter Koolmees. "Door met snellere Intercity's over de hogesnelheidslijn door te rijden naar Lelystad en Amersfoort zijn belangrijke steden in ons land beter verbonden dan ooit.”
IC Direct krijgt andere route
Vanaf komende zondag gaat de dienstregeling rondom Schiphol ingrijpend op de schop. Zo rijden de Intercity Direct-treinen niet meer tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal. In plaats daarvan gaan ze vanaf Schiphol naar Amsterdam-Zuid rijden en van daaruit verder richting respectievelijk Lelystad en Amersfoort.
Dat komt mede doordat station Amsterdam Centraal ingrijpend verbouwd wordt, waardoor er minder perrons beschikbaar zijn, en ook doordat de NS de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam beter in het landelijke spoorwegennet wil integreren. In de toekomst moet de IC Direct helemaal gaan doorrijden naar Groningen, Leeuwarden en Enschede.
Airport Sprinter
In plaats van de Intercity Direct, gaat tussen Schiphol en Amsterdam Centraal de Airport Sprinter rijden. Die vertrekt het grootste deel van de dag elke 7,5 minuten. Nieuw voor de NS is dat de conducteur niet meer het vertrekproces doet: dat doet de machinist vanuit zijn cabine. Zo worden de stops korter.
Behalve op Schiphol en Amsterdam Centraal, stopt de Airport Sprinter ook in Hoofddorp, Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk. De stations aan de oostkant van Amsterdam (Muiderpoort, Science Park, Diemen) verliezen hun directe verbinding met de luchthaven.
Snellere verbinding met België
Schiphol krijgt ook een snellere Intercity-verbinding met België, door de komst van de Eurocity Direct. Die trein gaat elk uur rijden en stopt ten zuiden van de luchthaven alleen in Rotterdam, Antwerpen en Brussel-Zuid. Dat scheelt vanaf het vliegveld 38 tot 46 minuten reistijd ten opzichte van de huidige IC Brussel.
Tegelijkertijd verliest de Nederlandse luchthaven wel de treinverbinding met Brussels Airport. De stations die de Eurocity Direct straks overslaat, zoals Brussels Airport, houden wel een Intercity-verbinding met Nederland (de Eurocity) maar die rijdt niet verder dan Rotterdam. En dus niet naar Schiphol en Amsterdam.
De Eurocity verbindt Brussels Airport vanaf komende week met Breda en Rotterdam Centraal.
Ook meer binnenlandse Intercity's
In de nieuwe dienstregeling gaan er ook meer binnenlandse Intercity's naar Schiphol rijden. Zo rijdt er straks van maandag tot en met donderdag ook buiten de spits elke 10 minuten een Intercity van de luchthaven richting Leiden, Den Haag, Delft en Rotterdam enerzijds en richting Ede-Wageningen en Arnhem anderzijds.
Slecht nieuws is er voor reizigers uit Twente: zij verliezen hun IC-verbinding met Schiphol en moeten voortaan overstappen in Amersfoort of Utrecht als ze naar de luchthaven willen. Op termijn keert die verbinding weer terug, als de IC Direct door gaat rijden naar Enschede, maar dat kan nu nog niet door een gebrek aan voldoende nieuwe ICNG-treinen en de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn.
Trajecten die niet langs Schiphol komen
Ook op trajecten die niet langs Schiphol komen, vinden er enkele grote veranderingen plaats. Zo gaat er onder meer elke 10 minuten een Sprinter tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal rijden, en komt er binnenkort eenmaal per dag een rechtstreekse ICE van Amsterdam Centraal naar München. Die vervangt de eerder opgeheven verbinding met Bazel.