Brussels Airlines ontvangt tegen de zomer van 2026 drie extra A320neo-vliegtuigen. Deze nieuwe toestellen zullen oudere vliegtuigen vervangen en helpen de luchtvaartmaatschappij verder te groeien en te verduurzamen.
De drie nieuwe toestellen, die worden ingezet op korte- en middellangeafstandsroutes, vervangen twee A319-vliegtuigen en voegen een extra toestel toe aan de vloot. Dit brengt het totale aantal A320neo-vliegtuigen bij Brussels Airlines op acht.
Brussels Airlines ontving haar eerste A320neo op 1 november 2023, een historisch moment voor de luchtvaartmaatschappij, aangezien het de eerste keer was dat er fabrieksnieuwe toestellen aan de vloot werden toegevoegd. De aankomende toestellen versterken het streven van de maatschappij om haar ecologische voetafdruk te verkleinen, doordat de A320neo tot 30 procent minder CO2 per passagier uitstoot in vergelijking met oudere vliegtuigen. Daarnaast is het toestel 50 procent stiller dan vorige generaties.
Win-win-win
"De toevoeging van nieuwe vliegtuigen is een win-win-win situatie: we verminderen onze milieu-impact, breiden uit en creëren nieuwe werkgelegenheid, en verbeteren tegelijkertijd de passagierservaring," aldus Dorothea von Boxberg, CEO van Brussels Airlines.
Passagiers profiteren in de neo's van minder geluid, maar ook over een nieuwe cabine met ergonomische stoelen en verlichting die kan worden aangepast aan het tijdstip van de dag. Bovendien hebben de toestellen 40 procent grotere bagagevakken, waardoor er meer ruimte is voor handbagage.
De nieuwe A320neo’s worden in de eerste zes maanden van 2026 geleverd, hoewel leveringen mogelijk vertraagd kunnen worden door wereldwijde toeleveringsproblemen.
Brussels Airlines heeft zich de afgelopen jaren financieel versterkt en kan nu investeren in de uitbreiding van haar vloot. Naast de A320neo’s zal de maatschappij ook drie extra Airbus A330’s toevoegen voor langeafstandsvluchten. Daarnaast worden de cabines van de bestaande langeafstandsvliegtuigen gemoderniseerd.