ROTTERDAM - De ontsporingen bij RandstadRail zijn veroorzaakt door een ontwerpfout in de rails. De wielen van de voertuigen hebben onvoldoende bewegingsruimte in de rails waardoor ze uit het spoor kunnen lopen. Dat stelt professor spoorontwerp Ingo Hansen van de Technische Universiteit Delft woensdag in het AD.
De wielen moeten volgens hem twee millimeter speling hebben om de bewegingen die de snelle trams bij het rijden maken, op te vangen. Als die tussenruimte er niet is, klimt het meest belaste deel van de wielen op de spoorstaaf om er vervolgens overheen te schieten.
Aan de voet van hellingen, in bochten en op wissels is het gevaar op ontsporing volgens de professor extra groot omdat de voertuigen daar meer bewegen. Alle ongevallen van RandstadRail vonden op zulke plekken plaats.
"Je moet op zulke delen extra secuur zijn bij de constructie en bij de uitvoering", aldus Hansen. "Zeker bij dit soort lightrailtreinen, want die hebben minder hoge wielen dan traditionele treinen. Dat maakt ze gevoeliger voor het uit de rails schieten".
Volgens Hansen hadden de ontsporingen kunnen worden voorkomen met computersimulaties, controles en testen. "Er is in Nederland wel een probleem met toezicht op bouwprojecten, maar dit had men toch moeten zien."
De wielen moeten volgens hem twee millimeter speling hebben om de bewegingen die de snelle trams bij het rijden maken, op te vangen. Als die tussenruimte er niet is, klimt het meest belaste deel van de wielen op de spoorstaaf om er vervolgens overheen te schieten.
Aan de voet van hellingen, in bochten en op wissels is het gevaar op ontsporing volgens de professor extra groot omdat de voertuigen daar meer bewegen. Alle ongevallen van RandstadRail vonden op zulke plekken plaats.
"Je moet op zulke delen extra secuur zijn bij de constructie en bij de uitvoering", aldus Hansen. "Zeker bij dit soort lightrailtreinen, want die hebben minder hoge wielen dan traditionele treinen. Dat maakt ze gevoeliger voor het uit de rails schieten".
Volgens Hansen hadden de ontsporingen kunnen worden voorkomen met computersimulaties, controles en testen. "Er is in Nederland wel een probleem met toezicht op bouwprojecten, maar dit had men toch moeten zien."