DEN HAAG - RandstadRail, het lightrailsysteem in de regio Den Haag-Rotterdam dat kampt met grote problemen, gaat waarschijnlijk in februari weer beginnen met testritten. Dat heeft de projectorganisatie van RandstadRail vrijdag bekendgemaakt. Het is nog onduidelijk wanneer de treinen weer personen gaan vervoeren op de verschillende lijnen.
"RandstadRail gaat pas weer rijden als de proefritten succesvol verlopen", aldus Ton Kaper, algemeen directeur van de Haagse vervoerder HTM.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde RandstadRail eind november stil, kort na de ingebruikname van het deels gloednieuwe systeem, dat tram-, trein- en metrovervoer combineert. Dat gebeurde na een reeks ontsporingen. Bij het ernstigste incident raakten zeventien mensen gewond.
De ontsporingen hadden verschillende oorzaken. De ontsporing bij halte Ternoot in Den Haag is veroorzaakt door verkanting, het verschil in hoogte tussen beide rails in een bocht. Deze is te stijl, waardoor voertuigen uit de rails worden gedrukt.
In eerste instantie wilden de vervoerders hiervoor noodmaatregelen treffen en pas in de zomer de slechte delen vervangen. "We willen de reizigers niet twee keer duperen. Daarom starten we al op 29 januari met het vervangen van de slechte delen", aldus Kaper. Volgens hem kunnen de werkzaamheden op 8 maart zijn afgerond, mits er geen vorst komt. "We nemen daarmee inderdaad een klein risico". Pas daarna kan op dit gedeelte begonnen worden met proefritten.
De ontsporing bij halte Forepark, eveens in Den Haag, werd veroorzaakt door een storing in de wissels. Op het traject van de RandstadRail liggen in totaal zestig wissels, waarvan er inmiddels twintig zijn gecontroleerd. Bij tien daarvan zijn beschadigingen ontdekt. "We zullen deze allemaal herstellen".
De inspectie en de herstelwerkzaamheden nemen nog zeker een maand in beslag. HTM hoopt in februari op dit deel van het tracé proefritten te kunnen uitvoeren.
Het is volgens Kaper nog niet duidelijk wie aansprakelijk gesteld wordt voor de geleden schade. Een rekensom leerde dat het vervangend vervoer HTM 150.000 euro per week kost. Bovendien mist de Haagse vervoerder inkomsten uit de RandstadRail. "We schatten dat op nog eens 150.000 tot 200.000 euro per week. Het loopt daarmee dus in de miljoenen".
HTM, RET en stadsgewest Haaglanden hebben volgende week overleg met de Nederlandse Spoorwegen. Woensdag ontruimde de NS een trein op station Voorburg omdat passagiers in ademnood dreigden te raken.
De treinen tussen Gouda en Den Haag zitten in de spits overvol, mede doordat RandstadRail niet rijdt. "Maar we kunnen niet meer vervangend vervoer inzetten", zei een zegsman van HTM. "We hebben simpelweg niet meer capaciteit". Eind januari moeten reizigers overigens weer betalen voor het vervangend vervoer. Dat is tot nog toe gratis.
(c) ANP
"RandstadRail gaat pas weer rijden als de proefritten succesvol verlopen", aldus Ton Kaper, algemeen directeur van de Haagse vervoerder HTM.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat legde RandstadRail eind november stil, kort na de ingebruikname van het deels gloednieuwe systeem, dat tram-, trein- en metrovervoer combineert. Dat gebeurde na een reeks ontsporingen. Bij het ernstigste incident raakten zeventien mensen gewond.
De ontsporingen hadden verschillende oorzaken. De ontsporing bij halte Ternoot in Den Haag is veroorzaakt door verkanting, het verschil in hoogte tussen beide rails in een bocht. Deze is te stijl, waardoor voertuigen uit de rails worden gedrukt.
In eerste instantie wilden de vervoerders hiervoor noodmaatregelen treffen en pas in de zomer de slechte delen vervangen. "We willen de reizigers niet twee keer duperen. Daarom starten we al op 29 januari met het vervangen van de slechte delen", aldus Kaper. Volgens hem kunnen de werkzaamheden op 8 maart zijn afgerond, mits er geen vorst komt. "We nemen daarmee inderdaad een klein risico". Pas daarna kan op dit gedeelte begonnen worden met proefritten.
De ontsporing bij halte Forepark, eveens in Den Haag, werd veroorzaakt door een storing in de wissels. Op het traject van de RandstadRail liggen in totaal zestig wissels, waarvan er inmiddels twintig zijn gecontroleerd. Bij tien daarvan zijn beschadigingen ontdekt. "We zullen deze allemaal herstellen".
De inspectie en de herstelwerkzaamheden nemen nog zeker een maand in beslag. HTM hoopt in februari op dit deel van het tracé proefritten te kunnen uitvoeren.
Het is volgens Kaper nog niet duidelijk wie aansprakelijk gesteld wordt voor de geleden schade. Een rekensom leerde dat het vervangend vervoer HTM 150.000 euro per week kost. Bovendien mist de Haagse vervoerder inkomsten uit de RandstadRail. "We schatten dat op nog eens 150.000 tot 200.000 euro per week. Het loopt daarmee dus in de miljoenen".
HTM, RET en stadsgewest Haaglanden hebben volgende week overleg met de Nederlandse Spoorwegen. Woensdag ontruimde de NS een trein op station Voorburg omdat passagiers in ademnood dreigden te raken.
De treinen tussen Gouda en Den Haag zitten in de spits overvol, mede doordat RandstadRail niet rijdt. "Maar we kunnen niet meer vervangend vervoer inzetten", zei een zegsman van HTM. "We hebben simpelweg niet meer capaciteit". Eind januari moeten reizigers overigens weer betalen voor het vervangend vervoer. Dat is tot nog toe gratis.
(c) ANP