NANCY - De spoorwegverbinding voor hogesnelheidstreinen van Parijs naar het noordoosten van Frankrijk wordt donderdag feestelijk geopend. De Franse spoorwegen hebben samen met andere geldschieters ongeveer vier miljard euro in het project gestoken. Ook treinreizen van of naar Duitsland, Luxemburg en Zwitserland gaan minder lang duren wanneer de treinen vanf 10 juni voor het reizigerspubliek gaan rijden.
De lijn heet reeds lovend 'de lijn van alle records'. De Franse Train à Grande Vitesse (TGV) rijdt er met een snelheid van 320 kilometer per uur van Parijs naar Straatsburg.
Het vuurwerk dat voor de opening wordt afgestoken is volgens de organisatie het langste en grootste ooit ter wereld. Het lopende vuur gaat met een snelheid van 5400 kilometer per uur tien keer sneller dan de topsnelheid van het huidige type TGV (circa 550 kilometer per uur op een testtraject). Het vuurwerk ontbrandt langs een traject van driehonderd kilometer rails.
De treinreiziger is vanuit Parijs in plaats van in vier uur in slechts twee uur en twintig minuten in Straatsburg. Het treinkaartje gaat met 63 euro wel 17 euro meer kosten dan momenteel. De reis naar Luxemburg neemt met de TGV iets meer dan twee uur in beslag, die naar Frankfurt slechts drie uur en 45 minuten. Parijs - Basel duurt met de TGV drie uur en twintig minuten.
Franse bouwers hebben berekend dat voor het gigantische project 78.000 staal door de Franse velden is gelegd waarmee ook meer dan acht Eiffeltorens gebouwd hadden kunnen worden. De omvang van de verplaatste aarde en stenen voor dit bouwwerk, 64 miljoen kubieke meter, is veertig keer groter dan wat er voor de tunnel onder Het Kanaal is uitgraven. De 40 miljoen kubieke meter aarden en stenen ophogingen zijn goed voor vijftien pyramiden van Cheops.
De Franse staat, regio's, lagere Franse overheden, de Europese Unie, Luxemburg en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF hebben aan de wieg gestaan van de treinverbinding. De bouw begon in de zomer van 2002.
(c) ANP
De lijn heet reeds lovend 'de lijn van alle records'. De Franse Train à Grande Vitesse (TGV) rijdt er met een snelheid van 320 kilometer per uur van Parijs naar Straatsburg.
Het vuurwerk dat voor de opening wordt afgestoken is volgens de organisatie het langste en grootste ooit ter wereld. Het lopende vuur gaat met een snelheid van 5400 kilometer per uur tien keer sneller dan de topsnelheid van het huidige type TGV (circa 550 kilometer per uur op een testtraject). Het vuurwerk ontbrandt langs een traject van driehonderd kilometer rails.
De treinreiziger is vanuit Parijs in plaats van in vier uur in slechts twee uur en twintig minuten in Straatsburg. Het treinkaartje gaat met 63 euro wel 17 euro meer kosten dan momenteel. De reis naar Luxemburg neemt met de TGV iets meer dan twee uur in beslag, die naar Frankfurt slechts drie uur en 45 minuten. Parijs - Basel duurt met de TGV drie uur en twintig minuten.
Franse bouwers hebben berekend dat voor het gigantische project 78.000 staal door de Franse velden is gelegd waarmee ook meer dan acht Eiffeltorens gebouwd hadden kunnen worden. De omvang van de verplaatste aarde en stenen voor dit bouwwerk, 64 miljoen kubieke meter, is veertig keer groter dan wat er voor de tunnel onder Het Kanaal is uitgraven. De 40 miljoen kubieke meter aarden en stenen ophogingen zijn goed voor vijftien pyramiden van Cheops.
De Franse staat, regio's, lagere Franse overheden, de Europese Unie, Luxemburg en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF hebben aan de wieg gestaan van de treinverbinding. De bouw begon in de zomer van 2002.
(c) ANP