UTRECHT - Vele tienduizenden treinreizigers ondervinden hinder van stroomstoringen bij knooppunt Rotterdam en bij Almelo. Reizigersorganisatie Rover reageerde woedend op "deze zoveelste schoffering van de reiziger". Reizigers van en naar Almelo moeten volgens ProRail verkeersinformatie tot na de avondspits rekening houden met meer dan een uur vertraging.
De verwachte extra reistijd richting Rotterdam bedraagt een half uur tot een uur. De laatste regio kampt al de hele dag met een bereikbaarheidsprobleem op het spoor. ProRail waarschuwt reizigers dat de treinen maandag niet meer volgens dienstregeling van en naar Rotterdam zullen rijden.
Rikus Spithorst velt namens Rover een keihard oordeel over de manier waarop ProRail zijn werk doet. "Het loopt de spuigaten uit. Afgelopen weekeinde ging het al mis op allerlei trajecten en vandaag is het nog erger. We komen op deze manier op het niveau van een ontwikkelingsland."
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen wijst erop dat het personen- en goederenvervoer over het spoor "een vitale slagader is in onze economie". Hij schat dat vele tienduizenden en mogelijk meer dan honderdduizend treinreizigers maandag in meer of mindere mate hinder hebben gehad of gaan krijgen van de stroomstoringen. "Als een groot knooppunt als Rotterdam kampt met problemen, heeft dat een olievlekwerking naar de omligende regio's".
De NS-zegsman gaat in zijn kritiek op spoorbeheerder ProRail niet zo ver als Rover, maar constateert wel dat het aantal stroom-, wissel- en seinstoringen de afgelopen dagen bovengemiddeld hoog lag. "Het zijn er opvallend veel en ze doen zich kort achter elkaar voor. En ze hebben vervelende gevolgen voor de reizigers. Fijn dat de Thalys vanmorgen werd omgeleid via Utrecht, maar daar heb je weinig aan, als je in Rotterdam op het perron staat te wachten."
Een woordvoerster van ProRail betreurt de overlast die ontstaat voor reizigers. "Stroomkabels raakten beschadigd tijdens werkzaamheden, er is geen aanleiding om te veronderstellen dat er een verband is", aldus de zegsvrouw. Volgens haar is sprake van losstaande incidenten.
De verwachte extra reistijd richting Rotterdam bedraagt een half uur tot een uur. De laatste regio kampt al de hele dag met een bereikbaarheidsprobleem op het spoor. ProRail waarschuwt reizigers dat de treinen maandag niet meer volgens dienstregeling van en naar Rotterdam zullen rijden.
Rikus Spithorst velt namens Rover een keihard oordeel over de manier waarop ProRail zijn werk doet. "Het loopt de spuigaten uit. Afgelopen weekeinde ging het al mis op allerlei trajecten en vandaag is het nog erger. We komen op deze manier op het niveau van een ontwikkelingsland."
Een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen wijst erop dat het personen- en goederenvervoer over het spoor "een vitale slagader is in onze economie". Hij schat dat vele tienduizenden en mogelijk meer dan honderdduizend treinreizigers maandag in meer of mindere mate hinder hebben gehad of gaan krijgen van de stroomstoringen. "Als een groot knooppunt als Rotterdam kampt met problemen, heeft dat een olievlekwerking naar de omligende regio's".
De NS-zegsman gaat in zijn kritiek op spoorbeheerder ProRail niet zo ver als Rover, maar constateert wel dat het aantal stroom-, wissel- en seinstoringen de afgelopen dagen bovengemiddeld hoog lag. "Het zijn er opvallend veel en ze doen zich kort achter elkaar voor. En ze hebben vervelende gevolgen voor de reizigers. Fijn dat de Thalys vanmorgen werd omgeleid via Utrecht, maar daar heb je weinig aan, als je in Rotterdam op het perron staat te wachten."
Een woordvoerster van ProRail betreurt de overlast die ontstaat voor reizigers. "Stroomkabels raakten beschadigd tijdens werkzaamheden, er is geen aanleiding om te veronderstellen dat er een verband is", aldus de zegsvrouw. Volgens haar is sprake van losstaande incidenten.