DEN HAAG - De eerste snelle treinen via Brussel naar Parijs gaan voorlopig weer niet rijden. De opening van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid is verder vertraagd. Volgens verkeersminister Camiel Eurlings is het te risicovol om de lijn in december in gebruik te nemen.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dinsdag (9 oktober) dat het besluit onvermijdbaar is. Eurlings baseert zich op een risico-analyse die de projectorganisatie HSL-Zuid heeft gemaakt.
De bewindsman waarschuwde vorige maand al voor nieuwe tegenslagen, die het ergste deden vrezen voor de ingebruikname van de flitstrein. Het was de bedoeling dat in december treinen met 160 kilometer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam zouden gaan rijden. Op zijn vroegst zouden dan in oktober 2008 de eerste hsl-treinen met 300 kilometer doorrijden, naar Breda en verder.
Maar volgens de risico-analyse komt ook die datum onder druk te staan, aldus Eurlings. De projectorganisatie probeert de dreigende vertraging te beperken door samen met exploitant HSA te kijken naar mogelijkheden om noodzakelijke testen door te schuiven.
Vooralsnog wil Eurlings de streefdatum van oktober 2008 voor de start van het vervoer over de HSL-Zuid handhaven.
Het toch al miljarden verslindende HSL-project had in april moeten starten. Uit de door Eurlings aangevoerde risico-analyse blijkt dat er 50 procent kans was op een vertraging van nog drie maanden.
De oorzaken variëren van de noodzakelijke schoonmaak van de tunnel onder het Groene Hart en het beschikbaar komen van zowel een noodzakelijk bewijs van veiligheid, als de juiste versie van het spoorbeveilingssysteem ERTMS in de locomotieven.
(c) ANP
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dinsdag (9 oktober) dat het besluit onvermijdbaar is. Eurlings baseert zich op een risico-analyse die de projectorganisatie HSL-Zuid heeft gemaakt.
De bewindsman waarschuwde vorige maand al voor nieuwe tegenslagen, die het ergste deden vrezen voor de ingebruikname van de flitstrein. Het was de bedoeling dat in december treinen met 160 kilometer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam zouden gaan rijden. Op zijn vroegst zouden dan in oktober 2008 de eerste hsl-treinen met 300 kilometer doorrijden, naar Breda en verder.
Maar volgens de risico-analyse komt ook die datum onder druk te staan, aldus Eurlings. De projectorganisatie probeert de dreigende vertraging te beperken door samen met exploitant HSA te kijken naar mogelijkheden om noodzakelijke testen door te schuiven.
Vooralsnog wil Eurlings de streefdatum van oktober 2008 voor de start van het vervoer over de HSL-Zuid handhaven.
Het toch al miljarden verslindende HSL-project had in april moeten starten. Uit de door Eurlings aangevoerde risico-analyse blijkt dat er 50 procent kans was op een vertraging van nog drie maanden.
De oorzaken variëren van de noodzakelijke schoonmaak van de tunnel onder het Groene Hart en het beschikbaar komen van zowel een noodzakelijk bewijs van veiligheid, als de juiste versie van het spoorbeveilingssysteem ERTMS in de locomotieven.
(c) ANP