UTRECHT/AMERSFOORT - Reizigers in het openbaar vervoer moeten vanaf zondag rekening houden met wijzigingen in de dienstregeling. Met name in de vroege ochtend, in de late avond en in de nacht vervallen veel treindiensten wegens noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden.
De vervoerders, de reisinformatiesite 9292ov.nl en reizigersorganisatie Rover benadrukken het belang van een goede planning. Wie zich niet goed voorbereidt, loopt het risico dat hij of zij een trein probeert te halen die veel later vertrekt of die helemaal niet komt.
"De nieuwe dienstregeling heeft veel weg van een Emmenthaler kaas", vindt woordvoerder Rikus Spithorst van Rover. "Ze hangen allebei van gaten aan elkaar".
In heel Europa, en dus ook in Nederland, gaan vervoerders zondag over op de nieuwe dienstregeling. Voor het eerst kon spoorbeheerder ProRail dit jaar niet voldoen aan alle wensen van vervoerders. Nederland heeft een van de drukste spoornetwerken ter wereld en er moeten op grote schaal onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.
Spoorbeheerder ProRail laat de meeste werkzaamheden in de nacht uitvoeren, maar ontkomt er niet aan om aannemers ook in de late avond en in de vroege morgen te laten werken. Daardoor sneuvelen treindiensten, met overlast voor de reiziger als gevolg.
Op sommige dagen en trajecten vertrekken de laatste treinen een half uur tot een uur eerder. Vroege vogels moeten ook goed opletten aangezien de vroegste treindiensten geregeld een half uur tot een uur later vertrekken.
De meest extreme gevallen zijn op dinsdagen de laatste trein van Dordrecht naar Geldermalsen en de laatste trein in de omgekeerde richting. Die vertrekken respectievelijk om 22.07 en om 22.09, drie uur vroeger dan normaal.
(c) ANP
De vervoerders, de reisinformatiesite 9292ov.nl en reizigersorganisatie Rover benadrukken het belang van een goede planning. Wie zich niet goed voorbereidt, loopt het risico dat hij of zij een trein probeert te halen die veel later vertrekt of die helemaal niet komt.
"De nieuwe dienstregeling heeft veel weg van een Emmenthaler kaas", vindt woordvoerder Rikus Spithorst van Rover. "Ze hangen allebei van gaten aan elkaar".
In heel Europa, en dus ook in Nederland, gaan vervoerders zondag over op de nieuwe dienstregeling. Voor het eerst kon spoorbeheerder ProRail dit jaar niet voldoen aan alle wensen van vervoerders. Nederland heeft een van de drukste spoornetwerken ter wereld en er moeten op grote schaal onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.
Spoorbeheerder ProRail laat de meeste werkzaamheden in de nacht uitvoeren, maar ontkomt er niet aan om aannemers ook in de late avond en in de vroege morgen te laten werken. Daardoor sneuvelen treindiensten, met overlast voor de reiziger als gevolg.
Op sommige dagen en trajecten vertrekken de laatste treinen een half uur tot een uur eerder. Vroege vogels moeten ook goed opletten aangezien de vroegste treindiensten geregeld een half uur tot een uur later vertrekken.
De meest extreme gevallen zijn op dinsdagen de laatste trein van Dordrecht naar Geldermalsen en de laatste trein in de omgekeerde richting. Die vertrekken respectievelijk om 22.07 en om 22.09, drie uur vroeger dan normaal.
(c) ANP