AMSTERDAM - Sinds 2004 werd eraan gewerkt, sinds maandag is het eindelijk zover. De eerste trein van de Nederlandse Spoorwegen (NS) met draadloos internet rijdt. “Het heeft zolang geduurd omdat het goed moet zijn, dit werkt ook echt vanaf de introductie'', zei NS-topman Bert Meerstadt. De eerste drie jaar kunnen treinreizigers gratis internetten aan boord van de treinen.
Wat er daarna gebeurt, is nog onzeker. “Dat hangt ervan af in welke mate onze klanten het onmisbaar vinden'', aldus Meerstadt. Dat de NS de dienst de eerste jaren gratis kan aanbieden is volgens hem volledig te danken aan een bijdrage van 15 miljoen euro van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“Zonder die bijdrage hadden we het ook wel gedaan'', aldus Meerstadt. “Maar dan was het niet gratis geweest.'' De NS-topman belooft in ieder geval dat de kosten voor het gebruik van het net in de toekomst niet in de prijs van het treinkaartje verwerkt wordt. “Als een dienst niet voor iedereen bestemd is zullen we dat nooit doen.'' Wellicht komt er een systeem waarbij klanten een kaart kunnen kopen voor het gebruik van internet.
Wie denkt dat hij in de trein alles op internet kan doen wat hij normaal ook doet komt bedrogen uit. Zo is een site als YouTube bijvoorbeeld niet toegankelijk. “Het downloaden van bijvoorbeeld filmpjes kan niet'', zegt directeur Bart Weijermars van T-Mobile, de partner van de NS in deze. “Anders kan het systeem het niet meer aan.'' Ook is het zo dat bij grote drukte de verbinding wat langzamer kan worden.
(c) ANP
Wat er daarna gebeurt, is nog onzeker. “Dat hangt ervan af in welke mate onze klanten het onmisbaar vinden'', aldus Meerstadt. Dat de NS de dienst de eerste jaren gratis kan aanbieden is volgens hem volledig te danken aan een bijdrage van 15 miljoen euro van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“Zonder die bijdrage hadden we het ook wel gedaan'', aldus Meerstadt. “Maar dan was het niet gratis geweest.'' De NS-topman belooft in ieder geval dat de kosten voor het gebruik van het net in de toekomst niet in de prijs van het treinkaartje verwerkt wordt. “Als een dienst niet voor iedereen bestemd is zullen we dat nooit doen.'' Wellicht komt er een systeem waarbij klanten een kaart kunnen kopen voor het gebruik van internet.
Wie denkt dat hij in de trein alles op internet kan doen wat hij normaal ook doet komt bedrogen uit. Zo is een site als YouTube bijvoorbeeld niet toegankelijk. “Het downloaden van bijvoorbeeld filmpjes kan niet'', zegt directeur Bart Weijermars van T-Mobile, de partner van de NS in deze. “Anders kan het systeem het niet meer aan.'' Ook is het zo dat bij grote drukte de verbinding wat langzamer kan worden.
(c) ANP