SCHIPHOL - Eindhoven Airport wordt definitief na Schiphol en Rotterdam de derde operationele basis van Transavia. De luchtvaartmaatschappij stationeert vanaf het voorjaar van 2013 drie Boeing 737’s op de Brabantse luchthaven; daar komen er in een later stadium waarschijnlijk nog twee bij. Transavia-topman Bram Gräber bevestigt dat vrijdag tegenover Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl.
Gräber kondigde eerder dit jaar aan dat de luchtvaartmaatschappij de intentie heeft om vanaf begin 2013 een basis te openen op Eindhoven Airport. Als voorwaarde werd gesteld dat de openingstijden van de luchthaven moeten worden verruimd en er voldoende slots beschikbaar zijn. “Alle factoren zijn nu ingevuld”, zegt Gräber.
Dat betekent dat toestellen ’s ochtends vanaf 7.00 uur mogen vertrekken en ’s avonds tot 23.00 uur mogen landen. “Die tijden zijn zowel voor de klant als voor ons optimaal”, aldus Gräber. In het weekend gelden nog wel enige beperkingen, maar daar kan Transavia mee leven. In het Aldersakkoord van 2010 werd al vastgelegd dat er vanaf 2013 ruimte moet komen voor een ‘home carrier’ op Eindhoven Airport, een rol die het dochterbedrijf van KLM nu definitief op zich neemt.
Vakbonden
Ook bereikte Transavia met de vakbonden van de piloten (VNV) en het cabinepersoneel (VNC) overeenstemming over de stationering van personeel in Eindhoven. “In eerste instantie zullen we vanaf Eindhoven bestaand personeel inzetten, maar wanneer het nodig is gaan we in de regio Eindhoven nieuw personeel werven. Daarbij zal het vooral gaan om seizoenscontracten”, aldus Gräber. Nu wordt vliegend personeel nog met auto’s en busjes naar Eindhoven Airport gebracht. "Per gestationeerd toestel is zo’n dertig man personeel nodig, waaronder piloten, cabin attendants en grondpersoneel."
De opening van de basis op Eindhoven Airport betekent niet dat Transavia de vloot uitbreidt. “We hebben een flexibele vloot van dertig eigen vliegtuigen plus leasetoestellen, en dat blijft zo”, zegt Gräber. De toestellen zullen dus vanaf Amsterdam en Rotterdam naar Eindhoven komen, volgens Gräber zonder dat Transavia de capaciteit op die luchthavens verkleint. De maatschappij kan de vliegtuigen op Eindhoven stationeren door de bestaande vloot anders in te zetten.
Concurrent
Michael Cawley, de tweede man van concurrent Ryanair, liet deze week in het Eindhovens Dagblad weten dat de opening van een basis van de Ierse luchtvaartmaatschappij onzeker is. De maatschappij vreest teveel groeirestricties op de Brabantse luchthaven. Gräber haalt daarover zijn schouders op. “Wij gaan uit van onze eigen kracht, en denken dat er veel groei is te realiseren. En we zijn zeer tevreden over de bestaande routes vanaf Eindhoven, met load factors tussen de tachtig en negentig procent.”
Wanneer de resultaten ook in 2013 naar wens zijn, ligt een verdere uitbreiding in de jaren daarna voor de hand. “Volgens de afspraken van de Alderstafel is er de komende twee tot drie jaar nog ruimte voor uitbreiding. Het stationeren van twee extra toestellen behoort daarmee tot de mogelijkheden.”
Met de opening van de basis op Eindhoven Airport breidt Transavia het aantal vluchten vanaf de Noord-Brabantse luchthaven met dertig procent uit. Zoals Luchtvaartnieuws.nl eerder meldde worden vanaf februari Bologna, Napels, Madrid en Kopenhagen aan het aanbod toegevoegd. Daarmee groeit het totaalaantal bestemmingen waarop Transavia vanaf Eindhoven vliegt naar 23.
Door Niek Vernooij
'Ryanair-basis op Eindhoven Airport onzeker'
Transavia groeit door op luchthavens Rotterdam en Eindhoven
Transavia blijft groeien op Eindhoven Airport, mogelijk basis in 2013 (members)