AMSTELVEEN - KLM heeft vrijdag aangekondigd dat het voorgenomen ruimbagagebeleid wordt uitgesteld. Vanaf 22 april 2013 zou het nieuwe beleid worden ingevoerd voor Europese vluchten. Vanwege de cyberaanval van vrijdag heeft de maatschappij besloten de ingangsdatum van het gewijzigde bagagebeleid uit te stellen. Het gewijzigde bagagebeleid is, volgens de maatschappij, nu van toepassing op tickets die worden uitgegeven vanaf 14 mei 2013.
Tickets die uitgegeven zijn vóór 14 mei 2013 vallen nog onder de huidige bagageregels.
KLM noemt het meenemen van ruimbagage onderdeel van de keuzemogelijkheden voor een vlucht. Naast het wel of niet meenemen van ruimbage kan de reiziger kiezen voor een upgrade naar een Economy Comfort-stoel en toegang tot de KLM Crown-lounge.
Wie bij internet-incheck bagage opgeeft betaalt vijftien euro per koffer per enkele reis. Handbagage blijft gratis. Als de bagage pas op Schiphol wordt aangemeld is het tarief dertig euro. Een passagier mag een bagagestuk meenemen van maximaal 23 kg.
Het gaat alleen om vluchten binnen Europa, op intercontinentale routes blijft de bagagetoeslag vooralsnog achterwege.
Loskoppelen van ticketprijs
KLM sprak, bij de introductie, niet over een toeslag, maar zegt de bagage te willen "loskoppelen van de ticketprijs" om daarmee "in te spelen op veranderd klantgedrag". Een groot deel van de passagiers in Europa reist nu zonder ruimbagage, stelt KLM. "Bovendien heeft de klant steeds meer de behoefte om een reis 'op maat' samen te stellen."
KLM gaat verder strenger toezien op gewicht en afmetingen van de handbagage om te voorkomen dat passagiers te veel meenemen naar hun zitplaats. Passagiers hebben straks één mogelijkheid om onder de toeslagen uit te komen: lid worden van het frequent flyer programma Flying Blue van KLM en Air France - dit lidmaatschap is gratis. KLM mist dan de inkomsten van de Flying Blueleden voor bagage, maar rekent op meer marketingmogelijkheden door de toestroom van leden.
Bij enkele Amerikaanse airlines bestaat de heffing op bagage al langere tijd, terwijl ook Europese prijsvechters als Ryanair en easyJet passagiers laten betalen voor ruimbagage. KLM-dochter Transavia hanteert sinds 2011 een systeem met toeslagen voor koffers.
Van onze redactie
KLM vraagt als eerste legacy carrier in Europa geld voor bagage
KLM verwacht hogere omzet op aanvullende diensten