KRALENDIJK - Een stuurgroep die de luchthaven van Bonaire verder wil ontwikkelen, heeft een artist impression vrijgegeven van hoe de terminal van de luchthaven eruit moet komen te zien. De totale kosten van de uitbreiding van Flamingo International Airport, inclusief nieuwe infrastructuur en verkeerstoren, zouden op 25 miljoen euro uitkomen.
In de stuurgroep zitten onder meer Peter Hartman (Air France-KLM), Paul Riemens (LVNL) en vertegenwoordigers van Arkefly, de luchthaven Bonaire zelf en het bestuur van Bonaire. Aan de Nederlandse regering is een renteloze lening gevraagd om de uitbreiding te kunnen financieren. De stuurgroep hanteert het motto: "Beter investeren in economie en in dit geval luchtvaart, dan in het oplossen van sociale problemen, werkloosheid en de bouw van politiecellen." De gezaghebber van Bonaire is in Nederland om kabinet vrijdag om steun te vragen. Als overheid de financiering niet doet, moeten er private investeerders worden gevonden.
Gateway
Vorige maand bracht Hartman het plan naar buiten om de luchthaven van Bonaire uit te bouwen tot een regionale hub. Het vliegveld op het eiland - sinds 2010 een Nederlandse gemeente - zou daarmee moeten dienen als gateway voor bestemmingen in de Caribische regio en Latijns-Amerika. De bedoeling is dat passagiers arriverend vanuit Europa op het strategisch gunstig gelegen Bonaire kunnen overstappen op vluchten van maatschappijen als InselAir en het Braziliaanse GOL.
Het uitgebreide Bonaire International Airport zou ook een rol moeten gaan spelen in de overslag van luchtvracht tussen Zuid-Amerika en Europa. Daarbij gaat het met name om bloemen uit landen als Ecuador en Colombia.
Foto: Bonaire International Airport / Van Rijn Architecten