BRUSSEL - Het gaat goed met HOP! de regionale dochter van Air France-KLM Het bedrijf bestaat nu een jaar, in de huidige vorm en is uit de rode cijfers gekomen. Tenminste: dat zegt commercieel directeur Hélène Abraham tijdens een interview met Luchtvaartnieuws in Brussel. "We hebben het moederbedrijf beloofd dat we in 2015 winstgevend zullen zijn. En dat gaat gebeuren", meldt ze.
HOP! ontstond vorig jaar maart als fusiebedrijf van drie kleinere regionale carriers: Brit Air, Régional en Airlinair, die al deel uit maakten van de Air France-groep en alle drie worstelden om te overleven. Met HOP! als een geïntegreerd bedrijf hoopt Air France dat de regionale diensten, die mede dienen als feeders voor het netwerk, weer winstgevend kunnen worden.
Lyon-Saint Exupéry Airport
Lyon-Saint Exupéry Airportis de belangrijkste basis van HOP! Vanuit deze zuidelijke stad in Frankrijk vliegt de luchtvaart- maatschappij naar 25 bestemmingen, waaronder Brussel. De vloot van 93 toestellen bestaat uit ATR-turboprops en jets van zowel Bombardier als Embraer. Het aantal stoelen ligt tussen de 48 en 100 per vliegtuig. De maatschappij voert 510 vluchten per dag uit.
Met de nieuwe airline wilde Air France-KLM niet alleen kosten besparen door de synergie van drie dochters, de Frans- Nederlandse onderneming leek aanvankelijk ook (opnieuw) de concurrentie in het lagere prijssegment aan te willen gaan met Ryanair en easyJet. Maar volgens Abraham is HOP! toch vooral een feeder en geen low cost.
Foto: Hop!
Lees het volledige artikel in de gedrukte uitgave van Luchtvaartnieuws, die medio 16 juni verschijnt. Bestel hier het nieuwe nummer of neem een abonnement.