SCHIPHOL - Schiphol is maandag van start gegaan met de verbouwing van Lounge 2, het gedeelte achter de paspoortcontrole van Vertrekhal 2. De nieuwe indeling als gevolg van de verbouwing moet volgens Schiphol een toename van zo'n twintig procent aan winkel- en horecaruimte opleveren. Nieuw is onder meer een vestiging van het Schotse whiskymerk Johnnie Walker.
Jaarlijks reizen ruim veertien miljoen mensen via Lounge 2, waarvan meer dan de helft overstapt op Schiphol. De totale oppervlakte op de eerste en tweede verdieping van de Lounge 2 betreft ca 16.000 vierkante meter. De winkels in Lounge 2 blijven tijdens de verbouwing gedeeltelijk open in kleinere en tijdelijke locaties. Ook kunnen reizigers gebruik maken van de winkels en horecagelegenheden in Lounge 3.
De werkzaamheden vinden volgens Schiphol gefaseerd en zoveel mogelijk in de avonduren plaats. Wel kan het voorkomen dat reizigers tijdens de verbouwing van Lounge 2 tijdelijk worden omgeleid. Reizigers worden daarover op de locatie via bewegwijzering en door luchthavenpersoneel geïnformeerd, aldus de luchthaven.De oplevering van de vernieuwde Lounge 2 is gepland in de zomer van 2015.
Johnnie Walker
Lounge 2 wordt bij de verbouwing ingedeeld in zeven themawerelden: Luxury, Family, Travel & Culture, Modern Dutch, See Buy Fly, Fashion & Lifestyle en Care & Wellness. Elke themawereld kenmerkt zich door eigen materiaalgebruik en design en is voorzien van bijpassende services, zoals zitgebieden, horecagelegenheden en winkels. Nieuw zijn een vestiging van Johnnie Walker House, een primeur in Europa, een winkel van M&M’s Amsterdam en een merkwinkel van Gucci.
De verbouwing van Lounge 2 is onderdeel van het Masterplan, waarbij Schiphol de capaciteit vergroot en tegelijkertijd het reiscomfort wil verbeteren. Het Masterplan behelst onder meer de realisatie van centrale security in de gehele terminal, de ontwikkeling van het A-gebied aan de zuidkant van de terminal en de vernieuwing van het securityfilter in Vertrekhal 1.