AMSTELVEEN - De fusie met Air France was een goede zet en het principe van 'Keeping the family together' is niet langer vanzelfsprekend. Het zijn enkele uitspraken van de nieuwe KLM-topman Pieter Elbers die hij vrijdagochtend tijdens een webcast voor personeelsleden. KLM-medewerkers werden ook in de gelegenheid om vragen te stellen.
In de sessie gaf Elbers volgens personeelsleden aan dat het de afgelopen weken belangrijk was de rust te bewaren. Door de media was er volgens hem "een hype" rond KLM gecreëerd. Ook verschenen er de afgelopen week zaken in de media die direct zijn weerlegd. "De 7.500 duizend ontslagen is uit de lucht gegrepen en KLM staat niet aan de rand van de afgrond. Er zijn echter ook goede analyses in de media verschenen waarin terecht wordt benadrukt dat KLM moet bezuinigen om de noodzakelijke investeringsprogramma’s in vlootvernieuwing uit te kunnen voeren en de KLM-producten te kunnen verbeteren."
Investeringen
Financieel directeur Erik Swelheim vult aan dat de miljardenschuld moet worden teruggebracht en met de behaalde resultaten van KLM in het, per definitie belangrijke, derde kwartaal van 2014 lukt dit slechts voor een beperkt deel. "De komende jaren staan er enorme investeringen voor de deur omdat we de laatste jaren relatief weinig grote investeringen hebben gedaan. We moeten op den duur de Boeing 747’s en de Fokker 70’s vervangen", meldt Pieter Elbers.
Over het afgelopen programma Transform 2015 meldden beide directeuren dat er besparingen zijn gerealiseerd, met name in het eerste jaar. In de daar opvolgende twee jaar werden deze besparingen al minder. "Dankzij het programma Transform 2015 hebben we onze schulden verlaagd, maar nog onvoldoende. Als we er van uitgaan dat resultaten onder druk blijven staan moeten we wel doorgaan met bezuinigen. De huidige schuld brengt daarnaast ook nog eens een jaarlijkse rentelast van 112 miljoen euro met zich mee."
Op de vraag van een medewerker of KLM zonder Air France kan, antwoordt Elbers ervan overtuigd te zijn dat KLM als relatief kleine speler het onmogelijk redt in de huidige luchtvaartindustrie. Elbers: "Kijk hoe Iberia, Swiss en Brussels Airlines zijn opgeslokt. Daarnaast is de samenwerking op Noord-Atlantische routes succesvol voor KLM door de samenwerking met Delta. Deze samenwerking hadden we zonder Air France niet aan kunnen gaan. Hetzelfde geldt voor de samenwerking met de als kool groeiende Chinese maatschappijen. Alleen zouden we de samenwerking niet aan kunnen gaan, samen met het volume van Air France wel. Ik wil samenvattend daarom zeggen dat de samenwerking met Air France een goede zet is geweest, alleen moeten we de samenwerking nog beter en efficiënter maken."
Lean
Een van de KLM-medewerkers dient een vraag in tijdens de webcast of KLM niet op grotere schaal Lean-methodiek in kan zetten als bedrijfskundig instrument om efficiënter te werken. Bij het horen van deze vraag reageert Elbers enthousiast. "Ik ben een groot voorstander van Lean en zie absoluut voordelen van het breder uitrollen van deze werkwijze. Op sommige punten zijn we goed bezig met Lean, aan de andere kant zijn zaken nog bureaucratisch en kunnen we veel meer doen."
Om de schuldenlast te verlagen wil Elbers met een plan komen. Hij meldt herhaaldelijk dat input vanaf de werkvloer hierbij essentieel is. "Onze gezamenlijk doel is om te besparen, te investeren en ons product te kunnen verbeteren om bij te blijven in de race om de consument. In een aantal gevallen leven er ideeën bij mensen over hoe we kunnen samenwerken waarop zij zelf een veel beter beeld hebben dan dat wij dat vanuit Amstelveen hebben. Vandaar dat we de bottom up communicatie ook zo belangrijk vinden", aldus Elbers. Tijdens de webcast werd Elbers op zijn wenken bediend: een van de medewerkers stuurde een boodschap met de tekst: "Pieter bel mij en ik doe je een idee aan de hand waarmee je zo een paar miljoen kunt besparen."
Keeping the Family Together
In de webcast ging Elbers ook in op de vraag hoe het verder gaat met het 'Keeping the Family Together'-programma. Volgens dit principe kunnen gedwongen ontslagen worden voorkomen. Maar daaraan lijkt niet langer te kunnen worden vastgehouden. Elbers: “Het programma is in 2009 geïntroduceerd en past goed bij het tijdsbeeld waarin de recessie haar intrede deed. Wij dachten dat het om een kortdurende crisis zou gaan, maar weten inmiddels dat dit een structureel verschijnsel is geworden. Daarnaast nemen de mogelijkheden van interne mobiliteit af en mede om die redden moeten we het programma van 'Keeping the Family Together' bezien.”
Ook de staking van Air France-piloten in september komt aan bod. Op de vraag van de medewerkers over de gevolgen van de staking op het resultaat van KLM, antwoordt Erik Swelheim: "De directe verlieskosten uit de staking ware 330 miljoen euro. Dit is een eenmalig bedrag. Dit is vervelend voor Air France, want ze doen het nog niet zo slecht en zelfs iets beter dit jaar dan KLM. De staking is slecht voor de kaspositie van Air France-KLM." Elbers vult aan dat KLM deze kosten niet hoeft op te hoesten, zoals ook Camiel Eurlings voor zijn vertrek zei. "We hebben beide onze eigen winst- en verliesrekening. We maken KLM-inkomsten om in KLM te kunnen investeren."