MUSCAT - Oman Air-CEO Paul Gregorowitsch maakt zich zorgen over de houding van Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen tegenover de Golfcarriers Etihad, Qatar Airways en Emirates. Hij is bang dat zijn maatschappij over één kam wordt geschoren met de drie dominante spelers in de regio. Dat meldt de Nederlander aan Gulf News Business. De Amerikaanse top drie - Delta, United en American – lobbyen openlijk om de Midden-Oosten maatschappijen buiten de deur te houden.
De Amerikaanse maatschappijen beschuldigen de maatschappijen uit het Midden-Oosten van oneerlijke concurrentie door het verkrijgen van staatssteun. Daarmee zou de marktwerking binnen de luchtvaart uit balans worden gebracht.
Vrijdag meldde Gregorowitsch, tijdens de opening van het nieuwe Europese kantoor van Oman Air op Schiphol, nog nadrukkelijk dat ook zijn maatschappij hulp van de overheid krijgt, maar dan naar het model van hoe de Europese maatschappijen ooit zijn begonnen: het van de grond krijgen van de infrastructuur om het land economisch verder te ontwikkelen.
Naast de Amerikanen kloppen ook Air France, KLM en Lufthansa bij hun overheden aan om maatregelen te nemen tegen de Golfstaten en hun maatschappijen. Waarbij Frankrijk met vliegtuigbouwer Airbus in huis, in een spagaat ligt omdat de Golfcarriers de belangrijkste klanten zijn in Toulouse. De Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld heeft al wel besloten de boel op Schiphol in het slot te gooien.
"Wij zijn geen bedreiging", meldt Gregorowitsch. Oman Air - dat actief wil samenwerken met KLM en ambitieus investeert in vloot en netwerk - heeft van de overheid 350 miljoen dollar steun gekregen om vliegtuigen aan te schaffen in 2014. Dit jaar moet men het doen met 150 miljoen dollar van de staat.
In een interview met het Luchtvaartnieuws magazine meldde Gregorowitsch al dat de staat de steun rond 2017 wil hebben afgebouwd, zodat de maatschappij dan op eigen benen kan staan en alle kapitaal uit de markt gaat halen in plaats van bij de overheid. Oman Air maakt nog nu verlies, maar de verliezen worden stap voor stap teruggebracht.
Air France
Gregorowitsch laat weten te hopen dat er, naast met KLM, ook kan worden samengewerkt met Delta Air Lines en eventueel ook met Swiss en Lufthansa. Air France houdt ondertussen de groei van Oman Air tegen op de luchthaven van Parijs. Volgens Gregorowitsch mag Oman Air het aantal van vier vluchten per week op Charles de Gaulle niet verder uitbreiden naar een dagelijkse dienstverlening. "Air France houdt Oman Air tegen omdat de Fransen de Omani in het zelfde hoekje duwen als de G3", meldt de Nederlander.
Gregorowitsch zegt dat Oman Air op positieve support kan rekenen van Airbus en Aeroports de Paris. De eerste partij levert een deel van de vliegtuigen van Oman Air en de luchthavenexploitant bouwt mee aan de nieuwe terminal op Muscat International Airport
Andere toon
Gregorowitsch waarschuwt zelfs dat de kortzichtigheid van Air France de Franse economie schade toebrengt. "We willen dagelijkse vluchten naar Parijs, maar omdat we worden tegengewerkt in het verkrijgen van de gewenste slots, hebben we twintig Boeing 737's besteld, in plaast van Airbus-toestellen. Als de Fransen een andere toon aanslaan, dan komen Airbus-bestellingen weer in zicht", meldt hij aan het Arabische nieuwsmedium.
Lees in juni het volledige interview met Paul Gregorowitsch over Oman Air in Luchtvaartnieuws magazine. Klik hier en word abonnee.