PARIJS - De druk op de omzet bij Air France-KLM neemt toe, al blijft de financiële schade voorlopig beperkt dankzij de relatief zwakke euro. Dat liet het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf maandag weten bij de publicatie van de vervoersstatistieken over mei.
De opbrengsten per beschikbare vliegtuigstoel en per gevlogen kilometer lagen in de maanden april en mei ongeveer 6 procent lager dan een jaar eerder, wanneer voordelige wisselkoerseffecten niet worden meegerekend. Dankzij de goedkope euro was in absolute zin nog wel sprake van een toename met 1 procent.
Air France-KLM, inclusief prijsvechter Transavia, vervoerde in mei 8 miljoen passagiers, 3,2 procent meer dan een jaar eerder. Wanneer ook de gevlogen afstand verrekend wordt, nam het passagiersvervoer met 1,9 procent toe, bij een 1,1 procent hogere capaciteit. Gemiddeld was bijna 85 procent van de stoelen aan boord bezet.
Transavia nam binnen de groep de sterkste groei voor zijn rekening, zowel in capaciteit als in passagiersaantallen. De budgetdochter had 8,1 procent meer capaciteit beschikbaar en zag de vraag met 7,1 procent toenemen. Dat was genoeg om gemiddeld bijna 90 procent van de stoelen gevuld te krijgen.
Het vrachtvervoer ging in mei hard onderuit. De capaciteit werd met 4,8 procent teruggeschroefd, maar dat was bij lange na niet voldoende om de afname van de vraag met 12 procent bij te benen. De gemiddeld beladingsgraad zakte tot onder de 60 procent.
(c) ANP