DRIEBERGEN - Jarenlang zinspeelde luchtvaartalliantie Star Alliance op uitbreiding van het ledenbestand richting Rusland. Maar op dit moment heeft de alliantie geen plannen om een Russische partner aan boord te halen. Dat meldt Star Alliance-topman Mark Schwab in het augustusnummer van Luchtvaartnieuws magazine.
“Ik denk niet dat dit de juiste tijd is om als alliantie de Russische markt te betreden, gezien de economische en politieke spanningen die er zijn”, meldt Schwab desgevraagd.
Van de grote Russische luchtvaartmaatschappijen behoort Aeroflot tot SkyTeam, waarin het partner is van onder meer KLM, Air France en Delta Air Lines. S7 Airlines, een andere grote maatschappij uit Rusland, behoort tot oneworld. S7 is daarmee partner van onder meer airberlin en British Airways.
De enige beschikbare Russische maatschappij van formaat is Transaero. Alleen heeft die maatschappij niet de toegevoegde waarde waar Star Alliance naar op zoek is, zegt Schwab. “Zij hebben een groot internationaal netwerk, alleen het binnenlandse netwerk is beperkt. En dat is juist wat we als alliantie nodig hebben: toegang tot het achterland van een maatschappij.”
Star Alliance blijft intussen 'op de kleintjes letten'. Eind vorige maand trad het relatief kleine Avianca Brazil toe tot Star Alliance, waarmee de alliantie na een korte onderbreking weer toegang heeft tot een uitgebreid binnenlands routenetwerk in Brazilië.
Lees een uitgebreid interview met Mark Schwab over de groeistrategie van Star Alliance in het augustusnummer van Luchtvaartnieuws magazine.