AMSTERDAM - Het Nederlandse kabinet moet de komst van een tweede dagelijkse Airbus A380 van Emirates op Schiphol tegenhouden. Dat is de oproep van Steven Verhagen, de president van pilotenbond VNV, in het Financieele Dagblad. Verhagen beschuldigt het bedrijf uit Dubai van oneerlijke concurrentie. De kapitaalkrachtige golfstaat zou de luchtvaartmaatschappij zwaar hebben gesubsidieerd waardoor deze in een paar jaar tijd kon uitgroeien tot een dominante speler in de luchtvaartindustrie.
Emirates vliegt op dit moment tweemaal per dag tussen Schiphol en Dubai: eenmaal met een Airbus A380 en eenmaal met een Boeing 777-300ER, die negentig passagiers minder kan vervoeren.
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu ligt echter dwars. Ten tijde van voormalig staatssecretaris Wilma Mansveld is besloten dat de Golfcarriers niet mogen groeien op Schiphol zolang niet duidelijk of zij door hun overheid op oneerlijke wijze worden gesubsidieerd.
Eerder deze week meldde Emirates-topman Tim Clark in het FD dat de overheid KLM bevoordeelt ten koste van andere luchtvaartmaatschappijen. Hij waarschuwt dat dit op den duur de positie van Schiphol en de Nederlandse economie kan schaden. Clark wijst de Nederlandse overheid erop eigenaar van de nationale luchthaven te zijn en dat dus de belangen van de luchthaven voorop zouden moeten staan.
Concurrentie prikkelt
VNV-voorman Verhagen benadrukt geen tegenstander te zijn van concurrentie voor zijn maatschappij de KLM. "Integendeel, concurrentie prikkelt de KLM en dat is goed voor de consument", aldus Verhagen. Het moet naar zijn mening wel plaatsvinden op basis van een level playing field. Verhagen wijst er verder op dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zo hun boeltje op kunnen pakken en Schiphol in de steek kunnen laten. "Die luxe heeft KLM niet."