DEN HAAG - Het Rijk investeert miljoenen in de bereikbaarheid van Schiphol over de weg en het spoor. Ook wordt gekeken naar manieren om bij te dragen aan een concurrerend kostenniveau voor de luchtvaartsector. Dit staat in de vrijdag door het ministerie van Infrastructuur en Milieu gepubliceerde Actieagenda Schiphol, waarvan onlangs al een concept uitlekte.
Het Kabinet vindt dat Schiphol ook in de toekomst moet groeien om te kunnen concurreren met andere luchthavens in Europa en met de sterk groeiende luchthavens in Turkije en de Golfstaten. Door middel van ‘slimme oplossingen’ moet capaciteit voor luchtvaart worden gecreëerd om de beschikbare capaciteit zo goed mogelijk te benutten.
Het kabinet wil overheidsheffingen die worden doorberekend aan de sector zo laag mogelijk houden. Om security heffingen te beperken wil het kabinet met Schiphol in overleg over innovatieve maatregelen en investeringen die moeten leiden tot een verhoging van de security op Schiphol, een efficiënter grensproces en lagere securityheffingen.’ De heffing waarmee kosten van planschade aan woningen rond Schiphol wordt doorberekend verdwijnt.
Een aantal andere punten uit de Actieagenda Schiphol op een rij:
- Het kabinet zet zich in om tot onderhandelingsmandaten voor EU luchtvaartovereenkomsten te komen met onder andere de Golfstaten en Turkije. Daarin moet worden geregeld dat er op ‘een eerlijke manier’ met deze landen geconcurreerd wordt.
- De capaciteit van station Schiphol wordt vergroot dankzij een investering tussen de 200 en 600 miljoen euro.
- Het kabinet stimuleert het gebruik van duurzame biokerosine via het corporate biofuel programma. Onderzocht wordt hoe de onrendabele top van in Nederland getankte duurzame biokerosine kan worden afgedekt.
- Internationaal zet het kabinet zich in om in september 2016 te komen tot een mondiaal CO2-compensatiesysteem.
- Schiphol moet ook na 2020 verder kunnen blijven groeien, in balans met de omgeving.
- Woningbouw rond Schiphol moet mogelijk blijven, maar tegelijkertijd mag de groei van de belangrijke economische mainportfunctie van Schiphol niet beperkt worden.