DEN HAAG - Donderdagmiddag vindt in de Tweede Kamer algemeen overleg plaats over de onlangs gepubliceerde Actieagenda Schiphol. Regeringspartijen PvdA en VVD presenteren vooruitlopend daarop alvast opvallende plannen. Zo wil de PvdA de tarieven voor point-to-point airlines verhogen, en pleit de VVD ervoor 'groene' airlines direct te belonen door ze voorrang te geven op 'commercieel voordelige' banen.
Als het aan de PvdA ligt, gaan maatschappijen met point-to-point-vluchten meer betalen op Schiphol. De opbrengst daarvan kan dan worden gebruikt voor de beveiliging van Schiphol, meldt de Telegraaf donderdag. Nu worden die beveiligingskosten doorbelast aan de luchtvaartmaatschappijen.
In het plan van PvdA-kamerlid Monasch is KLM de lachende derde. De maatschappij wordt niet hoger aangeslagen omdat het gefocust is op overstappende passagiers, maar zou wel profiteren van lagere beveiligingstoeslagen. Voor low cost carriers als easyJet, Vueling en Ryanair zouden de kosten voor het gebruik van Schiphol stijgen.
PvdA en VVD willen ook beide dat het kabinet onderzoekt of maatschappijen met veel vakantievluchten kunnen worden verplicht te verhuizen van Schiphol naar Lelystad.
Geen Polderbaan voor 'groene' airlines
VVD-kamerlid Ton Elias pleit er verder voor om luchtvaartmaatschappijen op Schiphol die boven verwachting presteren op het gebied van CO2-uitstoot en lawaai direct te belonen. Dit moet gebeuren door ze gebruik te laten maken van start- en landingsbanen die commercieel voordelig zijn, in plaats van de veelgebruikte maar afgelegen Polderbaan.
"De maatschappijen vliegen nu een stuk stiller dan verwacht, dus maak dan ook minder gebruik van de Polderbaan die een heel eind weg ligt", zegt Elias tegenover NU.nl.
Er is oorspronkelijk afgesproken dat vliegmaatschappijen die vijf procent stiller en schoner zijn tussen nu en 2020, worden beloond met intensiever gebruik van start- en landingsbanen dichtbij het terminalcomplex. Door gebruik te maken van een efficiëntere baan kan KLM vij miljoen euro per jaar besparen, zegt Elias. "En de passagier zit niet de helft van de vliegtijd taxiënd op de baan."