McLEAN - Qatar Airways is de eerste luchtvaartmaatschappij die haar vloot laat voorzien van een systeem waarmee alle vliegtuigen continu zijn te traceren. Dit systeem, GlobalBeacon, is ontwikkeld door Aireon en FlightAware. Een herhaling van een verdwijning zoals met MH370 moet daarmee worden voorkomen.
GlobalBeacon combineert de vluchttrackinggegevens van FlightAware met gegevens van het satellietsysteem ADS-B om vliegtuigen te volgen. ADS-B moet in 2018 operationeel zijn met de lancering van Iridium NEXT, een systeem van 66 satellieten.
Met de implementatie van GlobalBeacon zal Qatar Airways voldoen aan de aanbevelingen van VN-luchtvaartorganisatie ICAO voor een Global Aeronautical Distress Safety System (GADSS). Dat systeem werd eerder dit jaar aangekondigd om ervoor te zorgen dat verkeersvliegtuigen ook in afgelegen gebied kunnen worden getraceerd.
Elke minuut
Volgens de aanbeveling van ICAO moeten verkeersvliegtuigen onder normale vliegomstandigheden hun positie elke vijftien minuten melden aan het flight operations center van de airline. In geval van een noodsituatie moet er elke minuut een signaal worden uitgezonden. GlobalBeacon moet er voor zorgen dat ook onder normale omstandigheden elke minuut een melding wordt gedaan van de positie.
Aanleiding voor de introductie van het systeem vormt de vermissing van vlucht MH370 in maart 2014. Tot op heden is het wrak van het toestel niet getraceerd op de bodem van de Indische Oceaan. Wel zijn onder meer vleugeldelen aangespoeld op Madagascar, Reunion en het Afrikaanse vasteland.