PARIJS - Ondanks de rooskleurige jaarcijfers die Air France-KLM vandaag bekendmaakte blijft KLM-topman Pieter Elbers hameren op kostenbesparingen. “We moeten ons huishoudboekje op orde krijgen. Met het nettoresultaat over 2016 kunnen we net twee Boeing 787 Dreamliners kopen.”
Het operationele resultaat van KLM was met 681 miljoen euro het hoogste sinds 2007. Vrijwel alle onderdelen van de luchtvaartmaatschappij plusten.
Recordvervoer
Het passagiersvervoer bij KLM steeg met 1,8 miljoen tot 30,4 miljoen reizigers. Ook Transavia scoorde een recordaantal passagiers. De 8 miljoen reizigers komen echter nog niet in de buurt van de 10 miljoen waarop topman Mattijs ten Brink hoopte.
Cargo heeft het nog steeds moeilijk, door overcapaciteit op de markt. Daar staat tegenover dat de onderhoudsdivisie van KLM het uitstekend doet. Vooral het werk voor andere luchtvaartmaatschappijen steeg; in totaal wordt bijna de helft van de werkzaamheden, zoals motoronderhoud, voor derden uitgevoerd.
Perform2020
Twee jaar geleden werd het strategische programma Perform2020 uitgerold. Daarbij moet de productiviteit omhoog en is het doel om de kosten verder te verlagen, zeker met de opkomst van lagekostenmaatschappijen als Ryanair en de dreiging uit het Midden-Oosten.
“We liggen op schema ten opzichte van de 700 miljoen euro aan kostenreductie die we ons ten doel hebben gesteld”, zegt Elbers. Hij is tevreden over de groei van de productiviteit met 4,2 procent en de besparingen op inkoopkosten. Ook de schuldenlast werd aanzienlijk verlaagd, van 2,1 miljard naar 1,8 miljard euro. “We zijn hierdoor in staat belangrijke investeringen te doen.”