AMSTERDAM - KLM en TU Delft versterken hun samenwerking. Studenten van de TU Delft gaan hierbij 'live' nieuwe producten ontwikkelen en bestaande processen bij KLM optimaliseren. De aanpak is volgens beide partijen een primeur voor de luchtvaartindustrie.
Operationeel directeur René de Groot en Tim van der Hagen, voorzitter van het College van Bestuur TU Delft, kondigden de plannen woensdag aan tijdens de Passenger Terminal Expo in Amsterdam. De vijfjarige samenwerking vindt plaats onder de noemer 'Design Doing at Royal Dutch Airlines'.
Doel van de samenwerking is volgens KLM en TU Delft om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande KLM-processen te optimaliseren in een ‘live’ operationele KLM-omgeving, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen.
De TU Delft biedt en ontwikkelt kennis op het gebied van strategisch design. Tegelijk biedt KLM de optimale testomgeving in haar dagelijkse operatie. Binnen deze werkwijze worden lessen gebruikt uit de ontwerpwereld, ook wel ‘Design Thinking’ genoemd.
Dagelijkse operatie
Beide partijen werken al langer samen, maar het samenwerkingsverband Design Doing is opgezet om de band tussen TU Delft en KLM voor een langere periode formeel te bekrachtigen. Twee aan de TU Delft verbonden promovendi gaan samen met studenten aan het werk om Design-beginselen toe te passen in de dagelijkse operatie van KLM.
Bij de samenwerking wordt gebruikgemaakt van de zogeheten ‘KLM X’ aanpak. Nieuwe producten of processen worden daarbij in een real ‘Live’ situatie worden getest en geoptimaliseerd, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen en niet in een laboratorium setting.
“Dit is een primeur voor de luchtvaartindustrie, waarin het vaak jaren duurt voordat nieuwe producten de klant bereiken. KLM X omvat op dit moment X-gates en X-flights en wordt in 2017 fors uitgebreid.”
De Groot noemde het in Amsterdam “fantastisch” om een sterke wetenschappelijke partner als de TU Delft aan de zijde van KLM te hebben. De TU kan volgens het KLM-directielid helpen om te innoveren en om zelf op grote schaal 'Design Thinking' toe te passen. Dat moet uiteindelijk leiden tot een betere service en comfort voor passagiers.