SEATTLE - Wat velen al verwachtten gaat in 2018 ook echt gebeuren: Alaska Airlines stopt met het merk Virgin America. Beide maatschappijen gingen in 2016 samen, waardoor de op vier na grootste luchtvaartcombinatie van Amerika ontstond. Als tegenprestatie investeert Alaska Airlines wel flink in een upgrade van het boordproduct, waardoor de herinnering aan Virgin America levend blijft.
CEO James Tilden kondigde bij de overname al aan dat er op termijn een beslissing zou worden genomen of de luchtvaartgroep zowel de merknamen Alaska Airlines als Virgin America overeind zou houden. “Virgin America is een sterk merk, geliefd bij veel loyale klanten”, zei Tilden toen.
Nu heeft Alaska Airlines toch besloten een andere weg in te slaan. “Het is in onze optiek toch efficiënter voor onze marktpositie om onze energie in één merknaam te steken”, aldus Alaska Airlines in een verklaring.
De erfenis van Virgin America verdwijnt niet helemaal: Alaska Airlines neemt enkele diensten waardoor Virgin America zo geliefd was over. Zo krijgen alle Boeing 737’s en de Airbus-vloot tussen nu en 2019 WiFi, worden de toestellen voorzien van sfeerverlichting en krijgt de bemanning nieuwe uniformen. Daarnaast introduceert Alaska Airlines in alle vliegtuigen Premium Economy. Daar staat wel tegenover dat de beenruimte in First Class – waar Virgin America beroemd om was – drastisch wordt verminderd, van 55 naar 41 inch.