DALLAS - Southwest Airlines zegt binnenkort te stoppen met het overboeken van vliegtuigen. Dat heeft topman Gary Kelly gezegd tegen CNBC. Alleen in het geval van operationele problemen kan de maatschappij nog aan passagiers vragen om vrijwillig hun stoel op te geven.
Volgens Kelly heeft Southwest in de afgelopen jaren het aantal overboekingen al flink kunnen beperken. “Ik durf te wedden dat het per vlucht om niet meer dan een stoel gaat”, aldus de Southwest-topman.
De maatschappij zegt nu zo goed te kunnen voorspellen hoeveel passagiers per vlucht komen opdagen dat overboekingen vrijwel zijn uitgesloten. Met de implementatie van een nieuw reserveringssysteem op 9 mei zijn overboekingen niet meer nodig als onderdeel van het revenue management inventory process van de maatschappij.
Southwest zegt dat het besluit om te stoppen met overboeken geen reactie is op het recente incident aan boord van een vliegtuig van United Airlines, waarbij een overboekte passagier hardhandig van boord werd gesleurd. United Airlines moest na dat incident diep door het stof en kondigde donderdag nieuwe regels voor overboekte passagiers aan om het geschonden blazoen op te poetsen. Zo hebben passagiers bij een onvrijwillige overboeking recht op een compensatiebedrag van maximaal 10.000 dollar.
Overboeken is het principe waarbij luchtvaartmaatschappijen meer tickets verkopen dan dat er plaatsen beschikbaar zijn omdat ze weten dat er doorgaans een percentage van de passagiers niet komt opdagen. Door te overboeken zorgen de airlines ervoor dat de stoelen zo goed mogelijk bezet zijn en de ticketprijzen laag kunnen blijven. Als er meer passagiers komen opdagen dan verwacht, kunnen sommige passagiers niet mee. Die hebben recht op een schadevergoeding.