SCHIPHOL – Royal Schiphol Group heeft het nettoresultaat in de eerste helft van 2017 met 2,9 procent zien dalen naar 117 miljoen euro. Die afname wijt de luchthaven met name aan de lagere omzet uit havengelden. De omzetdaling wordt deels gecompenseerd door een passagiersgroei van 8,6 procent naar 32,2 miljoen.
Schiphol verlaagde de havengelden voor luchtvaartmaatschappijen met 7,1 procent per 1 april 2017 en 11,6 procent per 1 april 2016. De omzet uit havengelden is daardoor met 2,4 procent afgenomen. Tegelijkertijd blijft het aantal passagiers flink groeien. Dit jaar rekent Schiphol op een recordaantal van 68 miljoen passagiers
Knelpunten
De maatregelen die Schiphol deze zomer nam om het grote aantal passagiers in goede banen te leiden wil Schiphol op drukke momenten blijven nemen, meldt topman Jos Nijhuis. “Dat is nodig om operationele knelpunten op piekmomenten zoals in de meivakantie te voorkomen.”
Nijhuis noemt het verder “essentieel” om op korte termijn te komen tot een toekomstgericht afsprakenkader voor verdere duurzame ontwikkeling van Schiphol na 2020. Tot en met dat jaar is er een limiet van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Dit limet wordt naar verwachting dit jaar al bereikt.
Hogere bedrijfslasten
De bedrijfslasten, exclusief afschrijvingen, stegen met 6,5 procent tot 439 miljoen euro. Die groei komt met name door een forse toename van het aantal passagiers en de extra operationele maatregelen om de groei in goede banen te leiden.
Verder stegen de afschrijvingen met 4,7 procent naar 123 miljoen euro, onder andere door de oplevering van de tijdelijke vertrekhal. De waardeontwikkeling van de vastgoedportefeuille leidde volgens Schiphol Group tot een positief effect van 24 miljoen euro.