SINGAPORE - Singapore Airlines steekt 850 miljoen dollar in een compleet nieuw interieur voor de vloot Airbus A380’s. Hoogtepunt in de toestellen vormen zes zeer exclusieve suites, waarbij elke passagier een aparte cabine heeft met een comfortabele stoel en een separaat bed.
Met de investering wil Singapore Airlines de voorsprong heroveren op de concurrentie uit het Midden-Oosten. Concurrenten als Emirates, Etihad en Qatar Airways smeten de laatste jaren met oliedollars om maar de meest luxe interieurs voor hun vliegtuigen te bedenken. “Dat gaat ons absoluut lukken”, zegt CEO Goh Choon Phong.
“Het is een competitieve markt, waardoor we moeten blijven investeren”, zegt Phong. “Bovendien heeft de klant steeds hogere verwachtingen. Uit ons uitgebreide onderzoek blijkt dat reizigers veel waarde hechten aan ruimte en privacy. Met die wensen zijn we aan de slag gegaan, waarbij we de grenzen van wat mogelijk is aan boord verleggen.”
Waar in het Midden-Oosten nu langzaam moet worden bezuinigd wegens het opdrogen van de geldstroom investeert Singapore Airlines nu flink om zich niet alleen door de prijswinnende service te onderscheiden, maar ook door een ongeëvenaard cabineproduct te bieden, zowel voor Economy en Premium Economy als Business en First Class passagiers.
Luxe
Zoals gezegd vormen de Singapore Airlines Suites, waarvan er zes in elke A380 komen, het hoogtepunt van het nieuwe interieur. “We gaan terug van twaalf naar zes suites per toestel, waardoor de suites een stuk ruimer worden.” Op het bovendek komen daarnaast 78 Business-stoelen, waarbij de reizigers zich in een zogenaamde cocon bevinden, voor optimale privacy. Een dek lager bevinden zich 44 Premium Economy en 343 Economy-stoelen.
In Business en First kunnen de wanden tussen twee zitplaatsen optioneel omlaag, waardoor het mogelijk wordt tweepersoons bedden te creëren.
Erg innovatief is volgens Phong de optie om in First Class zelf de sfeerverlichting te bedienen. De instellingen kunnen bewaard worden voor volgende vluchten. Dat geldt ook voor de voorkeuren aan films en video’s in Business. Bovendien worden de stoelen in Business dermate groot dat een rolkoffertje onder de stoel kan worden opgeborgen.
Douches of een loungebar, zoals aangeboden door Arabische maatschappijen, hoeven passagiers overigens niet te verwachten. “Zonde van de ruimte en er wordt nauwelijks om gevraagd”, aldus Phong.
Ombouw
De eerste vijf A380’s die van het nieuwe boordproduct zijn voorzien worden de komende tijd nieuwe vanuit de fabriek afgeleverd. Tussen 2018 en 2020 worden de overige veertien A380’s in de vloot omgebouwd. Sydney wordt op 18 december als eerste bestemming met de vernieuwde A380 aangevlogen.
Volgens Phong blijven de vernieuwde interieurs voorlopig voorbehouden aan de A380. Of de huidige Boeing 777’s, A350’s en binnenkort te ontvangen Boeing 787 Dreamliners en A350ULR’s op termijn ook van het luxe interieur worden voorzien moet volgens de topman later blijken. “Daar vertellen we later meer over. Voorlopig blijft dit nieuwe product voorbehouden aan de A380.”
Privacy en ruimte
De lancering van het nieuwe boordproduct voor Economy, Premium Economy, Business en First Class werd grootst aangepakt met een enorm evenement in Singapore. “Ik ben ongelooflijk trots op dit product. We hebben vier jaar lang intensief onderzoek gedaan naar de wensen van onze klanten”, sprak Phong tijdens de bijeenkomst, waarbij ruim honderd luchtvaartjournalisten uit de hele wereld waren verzameld.
Passagiers die vanuit Europa met de A380 willen vliegen moeten een ticket boeken op een vlucht vanuit Londen, Parijs, Frankfurt of Zürich. Op Schiphol en Düsseldorf zet Singapore Airlines de eveneens moderne Airbus A350 in.
Lees meer over de vernieuwde cabine van Singapore Airlines in Luchtvaartnieuws Magazine van november. Neem hier een voordelig abonnement.