AMSTELVEEN - KLM gaat het met vakbond VNC gesloten cao-akkoord voor het cabinepersoneel implementeren, ondanks dat een kleine meerderheid van de leden van FNV Cabine het akkoord heeft afgewezen. KLM en VNC ondertekenen binnenkort het akkoord en volgens de wet is de cao van toepassing op het hele korps.
KLM heeft maandag nog overleg gevoerd met FNV Cabine over een alternatief voor de de afsprake rond de samenstelling van de cabinebemanning, de CBS. Dat alternatief zou wel op draagvlak onder de FNV-leden kunnen rekenen, maar KLM wilde daarin niet meegaan. “Het principe-akkoord is, na een langdurig cao-proces, het maximale wat te bereiken was.”
De luchtvaartmaatschappij vindt het "spijtig" dat met FNV Cabine geen akkoord is bereikt. "KLM had de oprechte ambitie om met zowel de VNC als met FNV Cabine tot een nieuwe cao te komen en daarmee het maximale draagvlak onder het korps te krijgen."
Chris van Elswijk, voorzitter van het sectiebestuur KLM binnen de grootste cabinebond VNC, laat aan Reismedia weten dat het cao-akkoord nu "op zeer korte termijn" getekend kan gaan worden. “We zijn blij dat we een roerige periode achter ons kunnen laten. Het is belangrijk dat de rust terugkeert.”
Nieuw boordproduct
De implementatie van het cao-akkoord zal geleidelijk plaatsvinden. “Dat kan wel enige maanden duren in verband met het testen van een nieuw boordproduct”, geeft hij aan. Volgens Van Elswijk zou het product per 1 juli op de eerste bestemmingen aangepast kunnen zijn, gevolgd door een volledige implementatie per 1 november.
Het cao-akkoord dat KLM met VNC sloot maakt het mogelijk dat op intercontinentale KLM-vluchten voortaan een bemanningslid minder zal meevliegen. Dat moet mogelijk worden gemaakt door een aangepaste werkwijze en een efficiëntere werkverdeling, in combinatie met een nieuw product in Economy Class.
Hoe dat nieuwe product eruit komt te zien moet in de komende maanden duidelijk worden. Zowel de groepscommissie als de vakbonden krijgen daar inspraak in.