DUBAI - Als Emirates minder toegang krijgt tot de Amerikaanse markt, dan zal de maatschappij haar order voor 150 Boeing 777X-toestellen schrappen, zo dreigt topman Tim Clark. Volgens hem zou de Amerikaanse regering haar pijlen beter op Air France-KLM en Chinese maatschappijen kunnen richten.
De US3 (American, Delta en United) voeren al jarenlang campagne tegen Emirates. Het bedrijf uit Dubai zou volgens deze maatschappijen miljarden dollars aan staatssubsidies krijgen en daardoor oneerlijke concurrentie bieden. Om die reden pleiten zij bij de Amerikaanse overheid voor het beperken van de toegang van Emirates tot de Amerikaanse markt.
Vanwege het Open Skies-verdrag tussen de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten kan Emirates nu tientallen vluchten per dag uitvoeren van en naar de VS. Tim Clark vindt dat dit zo moet blijven en dat het verdrag niet veranderd of opgezegd moet worden, zo zegt hij in een interview met Business Insider. Hij ontkent dat zijn maatschappij subsidies krijgt en verwijst naar het jaarverslag.
Als er toch met het Open Skies-verdrag gemorreld wordt, dan zal dat niet alleen voor Emirates nadelig zijn, zo waarschuwt Clark. De topman zegt dat hij de 115 Boeing 777-9’s en 35 Boeing 777-8’s die hij heeft besteld, dan “absoluut niet meer nodig" heeft. Een annulering van die order zou de Amerikaanse economie duizenden banen en tientallen miljarden dollars kosten.
Als de Amerikaanse regering echt iets wil doen tegen maatschappijen die gesubsidieerd zijn en eigendom van de staat, dan kan die zich volgens Clark beter op Chinese en Europese maatschappijen richten, waaronder Air France-KLM. De Franse overheid is grootaandeelhouder van dat laatste bedrijf en heeft Air France in het verleden met miljarden gesubsidieerd.