LELYSTAD - Als de treinverbindingen met het buitenland verbeterd worden, dan kan de uitbreiding van Lelystad Airport afgeblazen worden. Dat betoogt ingenieur en vervoersdeskundige Barth Donners in een interview met Treinreiziger.nl.
Lelystad Airport mag volgens de huidige plannen groeien tot 45.000 vliegbewegingen per jaar, zo’n 60 retourvluchten per dag. Ongeveer evenveel vluchten vinden er dagelijks plaats van Schiphol naar Brussel, Berlijn, Düsseldorf, Hannover, Frankfurt, Hamburg en Parijs.
Volgens Barth kunnen de vluchten naar die steden eenvoudig vervangen worden door snelle treinen, zonder dat er daarvoor grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. De ruimte die op Schiphol vrijkomt kan gebruikt worden voor de vluchten die naar Lelystad zouden verhuizen.
“Door deze vluchten te vervangen, blijft er op Schiphol ruimte over voor de vakantievluchten”, aldus Barth, die in 2016 afstudeerde aan de TU Delft op onderzoek naar de potentie van internationale treinreizen. Hij benadrukt dat de prijs van de trein wel omlaag moet.
KLM-topman Pieter Elbers ziet ook veel potentie in internationale treinen, zo liet hij onlangs aan Luchtvaartnieuws Magazine weten. “Ik zit niet te wachten op vluchten van rond de vijfhonderd kilometer”. Voor deze vluchten zijn treinen een goed alternatief, mits die “betrouwbaar en efficiënt rijden”.