SCHIPHOL - Sinds enkele weken rijden er al een aantal op het openbaar vervoernetwerk op en rond Schiphol: elektrische bussen van Connexxion. Vanaf zondag zijn alle lijnbussen die Schiphol aandoen van dit ‘zero emission’ type. Woensdag was op Schiphol de officiële presentatie van de nieuwe bussen.
Sinds woensdag zijn 65 elektrische door VDL gebouwde bussen in gebruik. Vanaf zondag zijn dat er zelfs honderd. Daarmee gaat het om de grootste elektrische busvloot van Europa.
Connexxion won vorig jaar de concessie voor het openbaar vervoer in de regio Amstelland-Meerlanden, waar Schiphol onder valt. Een van de voorwaarden van de Vervoersregio Amsterdam was dat er moet worden gereden met emissieloze bussen. Connexxion kwam daarop met deze oplossing.
Twee soorten
Er zijn twee soorten emissieloze bussen in gebruik. Vijftig stuks hebben een iets spitsere voorkant, zijn grotendeels wit en dragen het opschrift ‘Hello Goodbye’ en het logo van Schiphol. Ze hebben door hun vorm en het karakteristieke belletje bij het wegrijden wel wat weg van een tram. De overige vijftig bussen dragen de bekende rode kleuren van Randstadnet. Beide soorten zijn overigens technisch gezien identiek.
Wouter Bakker, manager van het ontwikkelbureau van Connexxion, legt aan Reismedia uit dat de introductie van de elektrische bussen veel voeten in de aarde heeft. “De bussen hebben een actieradius van 75 kilometer en moeten dus vaak worden opgeladen. Daarvoor zijn op en rond Schiphol verschillende laadpunten geopend.” Een uitdaging is dat bij koud weer de accu's minder lang mee kunnen, een verschijnsel dat ook bij elektrische auto's optreedt.
Om de dienstregelingen te kunnen uitvoeren en dag en nacht te kunnen uitvoeren moeten er continu opgeladen bussen klaarstaan. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er diverse laadstations voor snel opladen en langzaam opladen. De bussen zijn voorzien van oliegekoelde accu’s bovenop het dak. “We hebben al de nodige ervaring met dit soort bussen opgedaan in Eindhoven. Daar gaat het om in totaal 43 ‘zero emission’ bussen.”
Klimaatneutraal
Schiphol Group, dat inzet op het verduurzamen van de operatie, heeft de laadpunten betaald. Dat past volgens Miriam Hoekstra, directeur Airport Operations van Schiphol, in het streven van de luchthaven om in 2040 klimaatneutraal te zijn. In 2014 werd al een groot deel van de taxi’s die van en naar Schiphol rijden vervangen door elektrische Tesla’s.
Eric van Eijndhoven, algemeen directeur Openbaar Vervoer bij Connexxion, geeft aan dat Connexxion met deze stap in Nederland een voorloper is met het vergroenen van de busvloot. “Vanaf 2025 moeten alle nieuwe lijnbussen in Nederland van het elektrisch aangedreven type zijn. In 2030 zullen er in Nederland zelfs helemaal geen dieselbussen meer rijden.”
De enige dieselbussen die nog op Schiphol rijden, zijn vanaf zondag bussen voor dagtrips naar bijvoorbeeld de Keukenhof en de Schiphol-pendelbussen naar de parkeerplaatsen.