SCHIPHOL - Het kabinet wil in 2021 een vliegtaks invoeren van maximaal 40 euro per vlucht. Dat is schadelijk voor de economie en zal het milieu niet helpen, zo waarschuwt TUI. “In een sector die zo internationaal opereert is het niet slim om op lokaal niveau eenzijdig een dergelijke belasting in te voeren”, zegt Bas Liebeek, director public affairs TUI Nederland.
Eerst wilde het kabinet nog proberen een Europese vliegtaks in te voeren, maar door gebrek aan draagvlak in andere EU-lidstaten wordt dat nu waarschijnlijk een nationale vliegtaks. Die moet 7 euro per passagier bedragen op korte vluchten, 22 euro op middellange vluchten en 40 euro op verre vluchten. De taks kan volgens het regeerakkoord bijdragen aan een beter milieu.
“Die vliegtaks gaat naar ons idee duurzaamheid of hinderbeperking niet stimuleren en is bovendien schadelijk voor de Nederlandse economie. Je kunt er gif op innemen dat veel mensen de auto pakken en straks vluchten gaan boeken vanaf luchthavens net over de grens, om zo te ontkomen aan de belasting”, aldus Liebeek in een interview met DuurzaamBedrijfsleven.nl.
Volgens de TUI-directeur zijn er betere manieren om de luchtvaart milieuvriendelijker te maken. “Waar we voor pleiten is om bij de verdeling van nieuwe slots ook het criterium duurzaamheid goed mee te laten wegen”. Moderne vliegtuigen, die relatief weinig CO2-uitstoot en geluidshinder veroorzaken, moeten dan voorrang krijgen.