WASHINGTON - Er komt in de Verenigde Staten toch geen minimale standaard voor beenruimte. Luchtvaartautoriteit FAA ziet geen veiligheidsaanleiding om met nieuwe regulering te komen, zo melden Amerikaanse media. De FAA reageerde daarmee op een zaak die was aangespannen door consumentengroep FlyersRights.
Die organisatie stelt dat de krappe beenruimte in combinatie met steeds dikkere passagiers ertoe leidt dat vliegtuigen niet binnen de wettelijk verplichte negentig seconden geëvacueerd kunnen worden.
“En de echte wereld kost het mensen veel langer dan negentig minuten om eruit te komen”, meldde een advocaat van de FlyersRights. Volgens hem vormen testen uit de jaren negentig met mensen die niet overeenkomen met het profiel van de Amerikaanse passagiers van nu het uitgangspunt van de FAA.
Een federale rechtbank oordeelde vorig jaar dat de FAA de kwestie nog een keer zou moeten bekijken, maar nu blijkt dus dat de luchtvaartautoriteit niet op zijn schreden terug wil komen. FlyersRights overweegt protest aan te tekenen tegen dat besluit.
Met name door de opkomst van low cost carriers is de seat pitch de afgelopen decennia steeds kleiner geworden. Ooit bedroeg die gemiddeld 35 inch; nu is dat in sommige gevallen slechts 28 inch, hoewel de stoelkussens dunner zijn. Passagiers zijn in de tussentijd steeds dikker geworden.
Boeing liet weten dat het in 1996 al een geslaagde evacuatietest heeft uitgevoerd met een vliegtuig met 351 passagiers en een seat pitch van 28 inch. Door middel van een video kon worden bewezen dat die test aan alle eisen voldeed.