DEN HAAG - De in maart 2017 gestarte bagageservice van PostNL is sinds deze week aangesloten op de dezelfde technologie die wordt gebruikt voor de selfservice bagage drop-off machines op Schiphol. Dat moet er volgens het postbedrijf voor zorgen dat meer passagiers en airlines van deze dienst gebruik maken.
De 'bezorger' van PostNL haalt de bagage thuis op en scant daar de boardingpassen. Deze informatie wordt via de systemen van Schiphol geverifieerd met de betreffende luchtvaartmaatschappij, waardoor de bagage direct is ingecheckt.
Op de luchthaven wordt de koffer via het reguliere proces in het vliegtuig geladen, waarna het op de plaats van bestemming van de bagageband gehaald kan worden. Hierdoor kan de passagier zonder ruimbagage naar Schiphol reizen en direct na aankomst door naar de veiligheidscontrole.
PostNL startte in maart 2017 een pilot bagage service voor reizigers die vliegen vanaf Schiphol en Eindhoven Airport. Dit is in 2018 voortgezet.
De PostNL bagageservice kent twee varianten. Bij de check-in service wordt bagage thuis opgehaald, verzegeld en door PostNL ingecheckt voor de reiziger. Deze service is nu alleen beschikbaar voor reizigers van Corendon. De bedoeling is dat dit uitgebreid wordt met andere luchtvaartmaatschappijen.
Daarnaast bestaat ook de standaardservice waarbij bagage thuis wordt opgehaald en wordt bezorgd op de luchthaven . De reiziger haalt de koffers op de luchthaven op en checkt ze vervolgens zelf in.