HONGKONG - Hoge brandstofkosten hebben Cathay Pacific in de eerste helft van dit jaar in de rode cijfers gedrukt. De luchtvaartmaatschappij uit Hongkong noteerde een nettoverlies van omgerekend 28,8 miljoen euro, ondanks een stijging van passagiers en vracht en hogere ticketprijzen.
Het resultaat in de eerste zes maanden van 2018 was evenwel een stuk beter dan in dezelfde periode vorig jaar, toen een nettoverlies van bijna 225 miljoen werd geleden. Maar door Bloomberg geraadpleegde analisten hadden rekening houden met een winstgevend nettoresultaat voor Cathay Pacific. Grote boosdoener van het verlies blijkt de brandstofrekening, die met 32 procent is gestegen.
Cathay zette een positief operationeel resultaat neer van omgerekend 76 miljoen euro, tegenover een operationeel verlies van 186 miljoen euro in de eerste helft van 2017.
Cathay Pacific bevindt zich halverwege een driejarige herstructurering, die het bedrijf na enkele verlieslijdende jaren weer op een winstgevende koers moet brengen. Naast het schrappen van banen op het hoofdkantoor heeft Cathay Pacific het serviceniveau opgeschroefd, nieuwe zuinigere vliegtuigen in gebruik genomen en tal van nieuwe bestemmingen aan het routenetwerk toegevoegd.
Tot de nieuwe bestemmingen van Cathay Pacific behoort Brussel, dat sinds het zomerseizoen rechtstreeks vanaf Hongkong wordt aangevlogen met de zuinige Airbus A350-900. Op de dagelijkse route Hongkong-Amsterdam vliegt de maatschappij met ingang van 1 december met de gloednieuwe A350-1000, in plaats van de Boeing 777-300ER.