ALEXANDRIA - De wereldwijde uitgaven aan zakelijke reizen zijn in 2017 met 5,8 procent gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van de Global Business Travel Association (GBTA). Voor dit jaar rekent de GBTA op een verdere groei.
In 2017 gaven bedrijven wereldwijd 1,33 biljoen dollar uit aan vliegtickets, hotelovernachtingen, treinreizen, autohuur et cetera. In een deze week gepubliceerd rapport meldt de GBTA te verwachten dat de uitgaven dit jaar met 7,1 procent groeien en in 2022 1,7 biljoen dollar zullen bedragen.
Volgens de GBTA betekent de groei dat er een eind komt aan een ‘tijdperk van onzekerheid’ in de wereldwijde zakenreissector. Wel komt het oprukkende protectionisme op het verkeerde moment, wijzend op onder meer het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China.
In de afgelopen zes jaar was volgens de GBTA sprake van een onzekere situatie, wat zich uitte in een slechts matige groei van zakenreisuitgaven. De groei in de periode 2017-2018 lijkt de grootste te worden sinds het herstel na de recessie van 2010 en 2011.
Brexit
Zakenreizigers in West-Europa waren in 2017 goed voor 310 miljard dollar aan zakenreisuitgaven. De groei ten opzichte van 2016 was vier procent. Terwijl met name in Duitsland, Frankrijke en Spanje sprake was van flinke groei, daalden de uitgaven in het Verenigd Koninkrijk met 0,7 procent. GBTA wijt dat aan Brexit-perikelen, de zwakke Pond en gestegen inflatie.
Wat betreft de komende periode verwacht GBTA opnieuw de sterkste groei (4-6 procent) in Duitsland, Frankrijk en Spanje. De situatie op de ritse zakenreismarkt is onzeker en hangt sterk af van de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen.