SINGAPORE - Singapore Airlines heeft donderdag het interieur van de ‘regionale’ Airbus A350-900 onthuld. Dit type toestel, dat wordt ingezet op routes van maximaal acht uur lang, beschikt over meer stoelen dan de andere A350’s van de maatschappij.
In de regionale Airbus is plaats voor 303 passagiers, waarvan 40 in Business Class en 263 in Economy. Doordat er geen Premium Economy is en de Business-stoelen minder ruimte innemen, kunnen er 50 passagiers extra mee.
Het interieur is vrijwel identiek aan dat van Singapore's Boeing 787-10 Dreamliners. In Business Class beschikken alle reizigers over een plat bed en directe toegang tot het gangpad, terwijl de stoelen in Economy – zoals gebruikelijk in de A350 - in een 3-3-3-opstelling staan.
Technisch zijn de verschillen met de reguliere A350 beperkt; het maximale startgewicht is lager en de motoren hebben minder vermogen. Meer is ook niet nodig, aangezien het toestel op korte vluchten relatief weinig kerosine aan boord heeft. Daardoor zijn de onderhoudskosten lager.
Singapore Airlines beschikt straks over drie varianten van de A350-900. Naast de regionale en de reguliere versie, ook de A350 Ultra Long Range. Deze wordt vanaf oktober ingezet op de route naar New York, de langste lijnvlucht ter wereld, en heeft een luxe configuratie zonder Economy Class.
De regionale A350 vliegt vanaf december op de route tussen Singapore en het Australische Adelaide.