CHARLESTON - Boeing is gestart met de eindassemblage van de 787ste Dreamliner. Het toestel wordt gebouw voor China Southern Airlines, zo meldt luchtvaartjournalist Jon Ostrower. Het bereiken van deze mijlpaal toont het grote commerciële succes van de modernste Boeing.
De allereerste Boeing 787 rolde namelijk pas elf jaar geleden van de band (in 2007). Ter vergelijking: bij de Boeing 747 duurde het 21 jaar voordat het 747ste toestel gebouwd werd en bij de Boeing 777 moest er vijftien jaar gewacht worden op het 777ste exemplaar.
Boeing bouwt momenteel twaalf Dreamliners per maand. Volgend jaar gaat de productie nog met twee vliegtuigen per maand omhoog. Dat is wel nodig ook: er zijn inmiddels zo’n 1400 van deze toestellen besteld.
De Dreamliner is bij maatschappijen zo populair vanwege het lage brandstofverbruik. Bovendien heeft het toestel ondanks zijn beperkte omvang een enorm vliegbereik, waardoor ook lange 'dunne' routes rendabel worden.
Bij passagiers zijn de meningen verdeeld: bijna alle maatschappijen hebben gekozen voor een 3-3-3-configuratie in Economy Class, waardoor de stoelen vrij smal zijn. Daar staat tegenover dat het toestel erg stil is en de lucht in de cabine minder droog is dan bij andere vliegtuigen.