SCHIPHOL - KLM lijkt alsnog af te zien van de Airbus A350. Het type had in 2021 bij de vloot moeten komen, maar de kans is groot dat het type alleen bij Air France en dochter Joon in dienst komt. KLM gaat dan de toekomst in met de Boeing 787 Dreamliner.
Oorspronkelijk zou KLM vanaf 2021 in totaal zeven A350’s ontvangen. Er waren echter al langere tijd twijfels over de daadwerkelijke komst van de A350 richting KLM, maar de luchtvaartmaatschappij hield tot nu toe vast aan de vlootplannen.
Intern is aan vliegers en technici meegedeeld dat de introductie van de A350 is afgeblazen. Topman Pieter Elbers stelt in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine echter dat het toestel nog gewoon in de plannen voorkomt.
A350 versus 787
Air France-KLM plaatste in 2013 een bestelling voor 25 Airbus A350’s, met een optie op nog eens 25 stuks. Het eerste exemplaar wordt in 2019 overgedragen aan Air France-dochter Joon, waar het de oude Airbus A340 vervangt, mits de luchtvaartmaatschappij besluit Joon als merk overeind te houden. Ook Air France zelf gaat met de A350 vliegen en het was lange tijd de bedoeling dat er zeven A350’s in de KLM-vloot zouden worden geïntroduceerd. Dat laatste is nu hoogst onzeker.
Zowel Air France als KLM is bezig met een vlootvernieuwing. Air France neemt afscheid van de A340-300, terwijl bij KLM de Boeing 747-400 de passagiersvloot verlaat. Beide luchtvaartmaatschappijen beschikken over de Airbus A330, Boeing 777 en Boeing 787 voor verre vluchten.
KLM koos tot nu toe als enige voor de Boeing 787-10 Dreamliner. Dat type komt qua stoelcapaciteit in de buurt van de Airbus A350-900, die nu alleen in Franse dienst komt. Air France en KLM vliegen wel allebei met de Boeing 787-9 Dreamliner, die vijftig stoelen minder heeft dan de 787-10 die op 29 juni 2019 bij KLM in dienst komt.
Lees het eindejaarsinterview met Pieter Elbers in de december-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.